Saturday 22 October 2011

The 2011 Montreal Stop-Motion Film Festival / Le Festival du Film de Stop-Motion de Montréal, 2011


October 21, 22 et 23 Octobre,  édition 2011

{Final version posted October 25th 2011} / {Version finale atteste 25 Octobre 2011}
The mission of this festival is to celebrate and encourage the efforts of young filmmakers who concentrate their creativity in this unique and fascinating art form. To paraphrase: "when your knowledge of the work involved increases, your appreciation increases." Eric Goulet. To achieve this, the 3rd edition of the festival invited two special guests to give a conference / presentation on their respective fields of expertise.
Peter Saunders (of United Kingdom's ‘Mackinnon - Ian - and Saunders’) opened the festival with a behind the scenes look at the development of the puppets used in the films: Mars Attacks, Corpse Bride and The Fantastic Mr Fox (http://mackinnonandsauders.com).
Saturday afternoon Australian Paul Howell gave a demonstration and overview of his animation software "stop motion pro" (http://www.stopmotionpro.com) which has been used in several productions including Wallace and Gromit, Mary and Max and the upcoming Pirates. His demonstration also showed the various techniques used to create compelling stories filled with endearing characters. These are often achieved with the simplest means and resulting in creating personalities capable of expressing the full range of emotions. Emotions can be expressed through the use of stereotypes, costumes, music, dialogue and voice.
This year the festival presented 11 films that were nominated for an Oscar at the academy awards -- in two programs (five on Saturday evening and six on Sunday afternoon). Co Hoedeman was present to introduce his 1977 award-winning film "The Sand Castle."
75 films were presented in four categories in competition: academic (21 films made by students), independent (17), professional (16 films – mainly advertisements under one minute long) and professional (21 films presented in two programs). As well an award was given to the film that was the public’s choice. For list of films and winners please go to: http://www.stopmotionmontreal.com/. Overall the quality, originality and the next generation’s vivid imagination shows that stop-motion animation has a bright future ahead and that the Stop-Motion Film Festival fills an important space in the cultural tapestry.
La mission de ce festival est de célébrer et d'encourager les efforts des jeunes cinéastes qui se concentrent leur créativité dans cette forme d'art unique et fascinante. Pour paraphraser: «quand votre connaissance de l’effort derrière l’œuvre augmente, votre satisfaction augmente. » Eric Goulet. Pour atteindre cet objectif, la 3e édition du festival a convié deux invités spéciaux pour donner une conférence / présentation sur leurs domaines respectifs d’expertise.
Peter Saunders (de ‘Mackinnon - Ian – et Saunders’ du Royaume-Uni) a ouvert le festival avec un regard derrière les décors sur le développement des marionnettes utilisée dans les films: Mars Attacks, La Mariée Cadavérique et Le Fantastique Maitre Renard (http://mackinnonandsauders.com).
Samedi après-midi, l’Australien Paul Howell a donné une démonstration et un aperçu de son animation logiciel «stop motion pro» (http://www.stopmotionpro.com) qui a été utilisé dans plusieurs productions, y compris Wallace et Gromit, Mary et Max et, à venir, les Pirates. Sa démonstration a également montré les diverses techniques utilisé pour créer des histoires fascinante remplis avec des personnages attachants. Ce sont souvent atteint avec les moyens les plus simples et résultant dans la création de personnalités capable d'exprimer toute la gamme des émotions. Les émotions peuvent être exprimées par l’utilisation des stéréotypes, les costumes, la musique, le dialogue et la voix.  
The Sand Castle / Le Chateau de Sable
Cette année, le festival présenté 11 films qui ont été nominés aux Oscars à la cérémonie des Oscars--dans deux programmes (cinq le Samedi soir et six le Dimanche après-midi). Co Hoedeman était présent pour présenter son film primé en 1977 «Le Château de Sable».
75 films ont été présentés dans quatre catégories de compétitions: académique (21 films réalisés par des étudiants), indépendant (17), professionnel (16 films – principalement des publicités d’une durée moins d’une minute de longueur) et professionnel (21 films présentés dans deux programmes). Ainsi un prix du public a été attribué. Pour obtenir la liste des films et des gagnants, veuillez vous rendre à: http://www.stopmotionmontreal.com/. Dans l'ensemble la qualité, l'originalité et l’imagination vive de la prochaine génération montre que l’animation stop-motion a un bel avenir pour le future et que le Festival du Film de Stop-Motion remplit un espace important sur la tapisserie culturel.



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