Le première mondiale de la Suite Mystic Mind de
Jean-Nicolas Trottier
|
Conductor / Direction: Jean-Nicolas Trottier
Guest Artists / Artistes Invités:
Yannick Rieu (saxophones / saxophones), Rafael Zaldivar (Part 2 only / 2ème
partie seulement piano /
piano), Sylvain Provost (Part 2 only / 2ème partie seulement; guitars / guitares)
Woodwinds / Bois:
Jean-Pierre
Zanella, Samuel Blais, André Leroux, Frank Lozano, Alexandre Côté
Trumpets / Trompettes:
Jocelyn
Couture, Aron Doyle, David Carbonneau, Bill Mahar, Andy King
Trombones / Trombones
Dave Grott, Taylor Donaldson, David Martin, Bob Ellis
Dave Grott, Taylor Donaldson, David Martin, Bob Ellis
French Horn / Cor Français: Jocelyn Veilleux,
Laurence Latreille-Gagne
Tuba / Tuba: Jean-Sebastien Vachon
Double
Bass / Contrebasse: Rémi-Jean LeBlanc
Drums / Batterie: Kevin Warren
Program / Programme
Part 1 / 1ère partie:
A tribute to Gil Evans (Born 1912 in
Toronto; died 1988 in Cuernavaca,
Mexico). The first four pieces are from his first collaboration with Miles
Davis – the 1957 big band album Miles
Ahead. Davis’s solos on trumpet were aptly transcribed for Rieu’s
saxophones.
Un
hommage à Gil Evans (Né 1912 à Toronto, décédé
1988 à Cuernavaca, Mexique). Les quatre premières pièces
sont issus de Miles Ahead
(sortie en 1957) sa première collaboration avec Miles Davis –l’album de big
band. Les solos de Davis à la trompette ont été convenablement transcrites pour
les saxophones de Rieu.
Springsville John Carisi, arr. Gil Evans; My Ship Ira Gershwin/Kurt Weill, arr. Gil Evans; Miles Ahead Miles
Davis / Gil Evans; Blues for Pablo Gil Evans; Summertime
George Gershwin, arr. Gil Evans
Summertime was originally recorded on Davis’s
1959 album Porgy and Bess. This was surely the highlight of the first part. The
central core consisted of rousing solos by Bill Mahar, Samuel Blais and Yannick
Rieu with solid backing from Rémi-Jean and Kevin.
Entracte
Part
2 / 2ème partie:
The Mystic Mind Suite Jean-Nicolas Trottier
CONCEPT: The
Mystic Mind Suite's orchestral arrangement evolves as a sound
pattern (an idea, a word, an image) travels through billions of synapses in our winding thoughts. The concept behind
this piece is very similar to Electronic Meditation, Tangerine Dream’s first
album. Both explore sound patterns as they journey through the synapses of a
brain. TD explores through the use of electronics whereas Trottier does so
through the big band and the sonic sounds of Sylvain Provost’s electric guitar,
Zaldivar’s piano and Rieu’s saxophones. TD explores the ‘emotional’ effects of
a brain that is on fire; Trottier explores the effects on one’s memory. Mystic
Mind is a very complex piece that spans a wide range of sounds and textures. The piece was superblyl arranged and well played.
Le CONCEPT: L’arrangement orchestral de la suite The Mystic Mind évolue quand un motif sonore (une idée, un mot, une
image) se déplace à travers des milliards de synapses dans nos pensées
sinueuses. Le concept derrière cette pièce est très similaire à Electronic
Meditation, le premier album de Tangerine Dream. Les deux explorer des motifs
sonores comme ils voyagent à travers les synapses d'un cerveau. TD explore à
travers l'utilisation d’instruments électronique alors que Trottier le fait à
travers d’un big band et les sons sonores de la guitare électrique de Sylvain
Provost, le piano de Zaldivar et les saxophones de Rieu. TD explore les effets
«émotionnels» d'un cerveau qui brule; Trottier l’explore
les effets sur la mémoire de l'un. Mystic Mind est une pièce très
complexe qui traverse un large éventail de sons et de textures. La pièce a été superbement arrangée et
interprété avec virtuosité.
No comments:
Post a Comment