Sunday, 3 June 2012

Porco Rosso by / par Hayao Miyazaki


Classic 1992 Japanese animation from Studio Ghibli about a WWI flying ace that, due to a curse, now has the appearance of a pig. During the Great Depression of the 1930s, Marco Porcellino (Porco Rosso) works as a bounty hunter, protecting ships from sky pirates. He is a recluse, soaking up the sun’s rays on a beach on the Adriatic and listening to old French songs. His only real social contact and friend is Gina, a cabaret singer and as we later find out the wife of his best friend Bellini who was shot down during WWI.
The sky pirates gain the services of American pilot and Hollywood actor, Donald Curtis. They want to rid themselves of Porco Rosso. He is always foiling their plans. During a dogfight, the engine on Porco’s plane fails, making him an easy target for Curtis. After Porco crash-lands on a remote island, Curtis claims that he is dead.
Porco manages to bring his plane to an old friend of his – Piccolo S.P.A. Piccolo finds himself without staff as all the males have emigrated trying to find work and the women stayed behind. This includes his 17-year-old granddaughter Fio. Porco realises that she is a mechanical genius.
When he is about to leave in-order to re-engage Curtis, Fio convinces him to let her come along just in case further adjustments are required.
When they land on Porco’s secret island, the pirates and Curtis are already there. The pirates want to kill Porco but Fio appeals to their honour as seaplane pilots. Porco and Curtis agree to a duel. If Porco wins, then Curtis will pay his repair debt and if Curtis wins, then Fio will marry him. The next day they meet on a secluded island for their dogfight organized by the pirates.
Porco Rosso is beautifully animated successfully blending fantasy and history; contains the full spectrum of human emotions.

Classique 1992 animation Japonais du Studio Ghibli sur un as de l'aviation de la Première Guerre Mondial qui, en raison d'une malédiction, il a maintenant l'apparence d'un cochon. Durant la grande dépression des années 1930, Marco Porcellino (Porco Rosso) travaille comme un chasseur de prime, protéger les navires contre les pirates du ciel. Il est un reclus, absorbent les rayons du soleil sur une plage sur la mer Adriatique et écouter de vieilles chansons Françaises. Son seul ami et contact social réel est Gina, une chanteuse de cabaret et comme nous apprenons plus tard c’est la femme de son meilleur ami Bellini qui a été abattu pendant la Premier Guerre Mondiale.
Les pirates du ciel obtiennent les services d'un pilote Américain, l’acteur d'Hollywood, Donald Curtis. Ils veulent se débarrasser de Porco Rosso. Il contrecarrant toujours leurs plans. Lors d'un combat entre avions de chasse, le moteur de l'avion de Porco lâche, en faisant de lui une cible facile pour Curtis. Après que Porco atterrir en catastrophe sur une île isolée, Curtis affirme qu'il est mort.
Porco réussi à ramener son avion à un ancien ami – Piccolo S.P.A. Piccolo se retrouve sans personnel comme tous les mâles se sont émigrés en essayant de trouver du boulot et les femmes sont restées sur place. Cela inclut sa petite-fille Fio, âgée de 17 ans. Porco réalise qu'elle est un génie mécanique.
Quand il est sur le point de quitter en vue de se réengager avec Curtis, Fio lui convainc de la laisser venir, juste au cas que d’autres ajustements supplémentaires sont nécessaires.
Lorsqu'ils ont atterrir sur l'île secrète de Porco, les pirates et Curtis sont déjà là. Les pirates veulent tuer Porco mais Fio fait appel à leur honneur comme pilotes d'hydravion. Porco et Curtis acceptant de se battre en duel. Si Porco gagne, Curtis va payer sa dette de réparation et si Curtis gagne, Fio va l’épouser. Le lendemain, ils se rencontrent sur une île isolée pour leur combat entre avions de chasse organisé par les pirates.
Porco Rosso est magnifiquement animé et mélange avec succès la fantaisie et l'histoire; contient toute la gamme des émotions humaines.

John Cassavetes


Born December 9, 1929, died February 3, 1989 / Né 9 Décembre 1929, décédé 3 Février 1989

John Nicholas Cassavetes was an American actor who has appeared in many Hollywood films and TV series such as: Stagatto (TV series), The Dirty Dozen, Rosemary’s Baby and the Tempest. He was also a screenwriter and director (12 films see below).
He is most notable as an influential pioneer of independent film. He used handheld cameras and cinema-vérité style techniques in his films and close-up shots that were often discomforting in the sense that they captured the emotional state of the character (Faces stands out). Another common trait of his films was the use of improvisation (Shadows was totally improvised).
Thematically his films were explorations of real people dealing with the day to day issues that we all face at whatever level of life, from suburban family (A Woman Under the Influence, Faces and Husbands) to entertainers (Too Late Blues, Opening Night) to mobsters (Killing of a Chinese Bookie, Gloria) to caregivers (A Child is Waiting) to celebrities (Opening Night, Love Streams.) He dealt with subjects that were taboo at the time (Shadows – interracial relationships during the beat era of the 1950s, and A Child is Waiting – how we can teach children who are mentally handicapped.) He often used non-professionals. In “A Child is Waiting” the actual residents of the institution   put on a stage play for their parents.
 Often his films were emotional roller coasters – up then down, twisting and turning in every possible direction. A sense of continuity is evidenced by the regular use of his own circle of actors – Gena Rowlands, Peter Falk, Ben Gazzara, Seymour Cassel etc.
His movies also showcased his love of jazz (Shadows featured Charlie Mingus’s saxophonist Shafi Hadi and Too Late Blues was a ‘low-key’ jazz drama).

John Nicholas Cassavetes était un acteur Américain qui a jouer dans beaucoup de films d’Hollywood et de téléséries telles que: Stagatto (télésérie), The Dirty Dozen, Rosemary’s Baby et the Tempest. Il était également un scénariste et un réalisateur (12 films voir ci-dessous).
 Il est plus notable comme un pionnier influent du film indépendant. Il a utilisé des caméras portatives et des techniques de style cinéma-vérité dans ses films et des photos en gros plan qui étaient souvent gênant en ce sens qu'ils ont capturé l'état émotionnel du personnage (Faces se distingue). Un autre trait commun de ses films a été l'utilisation de l'improvisation (Shadows était totalement improvisé).
Thématiquement, ses films était des explorations de personnes réel portant sur des situations quotidienne que nous sommes tous confrontés quel que soit le niveau, a partir d’une vie de famille de banlieue (Une Femme Sous  Influence, Faces et Husbands), a des artistes (Too Late Blues, Opening Night) des gangsters (Meurtre d'un Bookmaker Chinois, Gloria) aux soignants (Un Enfant Attend) et des célébrités (Opening Night, Love Streams.) Il traite de sujets qui ont été tabou dans le temps (Shadows –  des relations interraciales pendant l’époque rythme des années 1950 et Un Enfant Attend – comment nous pouvons enseigner les enfants qui sont mentalement handicapés.) Il utilise souvent des non-professionnels. Dans «Un Enfant Attend» les résidents réels de l'institution on monte une pièce de théâtre pour leurs parents.
Souvent ses films étaient des montagnes russes émotionnelles –  vers le haut puis vers le bas, tournant et retournant dans tout les sens possible. Un sentiment de continuité est mis en évidence par l'utilisation régulière de son propre cercle d'acteurs – Gena Rowlands, Peter Falk, Ben Gazzara, Seymour Cassel etc.
Ses films a également présenté son amour du jazz (ombres vedette saxophoniste de Charlie Mingus Shafi Hadi et La Ballade des Sans Espoirs était un drame de jazz «discrète»).

Filmography (as director) / Filmographie (comme  réalisateur):

1.       Shadows, 78m, (1959)
Low budget drama that won the critics award at Cannes which in 1993, was deemed as being ‘culturally, historically, or aesthetically significant’ and selected for preservation in the United States National Film Registry by the Library of Congress; a pioneering film that is lauded as being the birth of American independent cinema.

Dramatique de faible budget qui a gagné le prix des critiques   au Festival de Cannes qui en 1993, il a été jugé comme étant «culturellement, historiquement ou esthétiquement important» et sélectionné pour préservation au National Film Registry aux États-Unis par le Bibliothèque du Congrès; un film pionnier qui est célébré comme étant la naissance du cinéma indépendant Américain.

2.       Too Late Blues /La Ballade des Sans Espoirs (1961)
A major studio debut starring Bobby Darin as a jazz pianist who falls in love with a beautiful ‘wanna-be’ singer. Due to her presence, he and his band sign a record deal. After a humiliating fight in a pool hall and his discovery that she ‘turns tricks’ in order to pay the rent, he puts his integrity up for sale, fires his band and begins to spend time with a wealthy woman.

Une première sortie d’un studio majeur qui met en vedette Bobby Darin un pianiste de jazz qui tombe amoureuse pour une belle chanteuse «prétendu». En raison de sa présence, lui et son groupe signe un contrat de disque. Après une dispute humiliante dans une salle de billard et sa découverte qu'elle «tourne des trucs» en afin de payer son loyer, il met son intégrité a la vente, renvoie son groupe et commence à passer son temps avec une femme riche.

3.       A Child is Waiting / Un Enfant Attend (1963)
This is one of his strongest films and stars Burt Lancaster as Psychologist Dr. Matthew Clark, the head of the Crawthorne State Training Institute and Judy Garland as concert pianist Jean Hanson. The Institute is one of the first boarding schools for developmentally challenged children. He is sympathetic and demanding of his teachers and students. His teaching method of ‘tough love’ is controversial. Jean has no experience in this discipline. When she bonds with one of her students – autistic Reuben Whitticombe whose parents have just divorced and do not visit this puts her at odds with Dr Clark.

C'est un de ses meilleurs films et met en vedette Burt Lancaster comme psychologue Dr Matthew Clark, la tête de l'Institut de Formation Crawthorne State et Judy Garland comme pianiste concertiste Jean Hanson. L'Institut est un des premiers pensionnats pour enfants avec problèmes de développement. Il est sympathique et exigeant de ses professeurs et ses étudiants. Sa méthode d'enseignement de «tough love» est controversée. Jean n'a aucune expérience dans cette discipline. Lorsqu'elle a des liaisons avec l'un de ses élèves – l’autistiques Reuben Whitticombe, dont les parents sont divorcé et ne lui rend pas le visiter, cela la met en conflit avec Dr Clark.

4.       Faces (1968)
We follow the interactions a couple in their fourteenth year of marriage with friends, associates and even strangers after the husband announces his desire for a divorce. A powerful indictment of the failure of today’s lifestyle to satisfy everyone’s basic needs for emotional and spiritual fulfillment.

Nous suivons les interactions d’un couple dans leur quatorzième année de mariage avec des amis, des associés et même des étrangers après que le mari annonce son désir de divorcer. Un réquisitoire puissant contre l'échec du mode de vie d'aujourd'hui de satisfaire les besoins fondamentaux de chacun pour l'épanouissement affectif et spirituel.

5.       Husbands (1970)
Three middle-aged New York men (Harry, Archie and Gus) go through a crisis when a friend, Stuart, dies suddenly of a heart attack. In an attempt to cleanse their souls and to reconsider their lives, they book a flight to London England to gamble and party all the while testing life’s limitations.

Trois hommes d'âge moyen de New York (Harry, Archie et Gus) passent par une crise quand un ami, Stuart, meurt soudainement d'une crise cardiaque. Dans le but de purifier leurs âmes et de reconsidérer leur vie, ils réserver un vol a destination de Londres enfin de jouer et faire la fête en mettant les limites de la vie en essai.

 6.       Minnie and Moskowitz / Ainsi Va l'Amour (1971)
A divorced woman in her forties falls for a scruffy young hippie. Minnie Moore (Gena Rowlands), a museum curator has just broken up with her married boyfriend. Now disillusioned with finding a meaningful and loving relationship, this is the last thing on her mind. When she meets Seymour Moskowitz (Seymour Cassel), a parking-lot attendant… A charming, joyous and funny movie that is full of humanity.

Une femme divorcée dans sa quarantaine tombe amour d’une jeune hippie débraillée. Minnie Moore (Gena Rowlands), un conservateur de musée vient de rompre avec son petit ami marié. Maintenant déçue de trouver une relation significative et plaine d’amour c’est la dernière chose sur son esprit. Quand elle rencontre Seymour Moskowitz (Seymour Cassel), un préposé au stationnement… Un film charmant, joyeux et drôle avec plein d'humanité.

 7.       A Woman under the Influence /Une Femme Sous Influence (1974)
A powerful drama dealing with the emotional meltdown of a suburban housewife and her husband’s inability to adapt to what is expected of him and to interact with his three children. Mabel loves her husband Nick, who is a construction worker and desperately wants to please him. When she begins to display odd behaviors and strange mannerisms, Nick commits her for treatment in an institution.

Un drame puissant traitant l'effondrement émotionnel d'une femme au foyer en banlieue et de l'incapacité de son mari pour s'adapter à ce qu'on attend de lui et d'interagir avec ses trois enfants. Mabel aime son mari, Nick, qui est un travailleur de la construction et qui cherche désespérément à lui plaire. Quand elle commence à manifester des comportements bizarres et des manières étranges, Nick l’incarcère dans une institution pour traitement.

8.       The Killing of a Chinese Bookie / Meurtre d'un Bookmaker Chinois (1976)
A classic film noir about a strip club owner dealing with the Mob; Cosmo Vitelli has just paid off his debt to a sleazy loan shark. To celebrate he has an expensive night out with three of his dancers. To end the evening he plays poker and loses 23 thousand dollars. Indebted once again, the mob creditors coerce him into killing a Chinese bookie. They tell him he is smalltime but in fact he is the boss of the largest Triad on the West Coast.

Un classique du film noir sur le propriétaire d'un club de striptease et ses rapports avec le Mafia; Cosmo Vitelli vient  juste de payé sa dette à un usurier mal famé. Pour célébrer il a une nuit couteuse avec trois de ses danseuses. À la fin de la soirée, il joue un jeu de poker et il perd 23 mille dollars. Endettés une fois de plus, les créanciers du Mafia lui contraindre de tuer un bookmaker Chinois. Ils lui disent il est insignifiante mais en fait, il est le patron de la Triade la plus importante sur la côte ouest.

 9.       Opening Night (1977)
Myrtle Gordon is rehearsing for her next play on Broadway about a woman unable to accept that she is aging. When she witnesses a young admirer being killed as she tries to meet her favorite actress, Myrtle feels personally responsible. This causes an emotional crisis that that interferes with her professional life – blurring the boundaries between reality and fiction.

Myrtle Gordon est en répétitions pour sa prochaine pièce de théâtre sur Broadway qu’il s’agit d’une femme incapable d'accepter qu'elle vieillit. Lorsqu'elle est témoin d’une jeune admiratrice tué alors qu’elle tente de raconter son actrice préférée, Myrtle se sent personnellement responsable. Cela provoque une crise émotionnelle que cela dérange sa vie professionnelle – brouillant les frontières entre la réalité et la fiction.

 10.   Gloria (1980)
A film noir dealing with former mistress of a mobster, Gloria, on the run with a young boy, Phil, whose parents are killed by the mob. Phil’s father Jack had been working as an accountant for the mob and was about to inform the FBI. Records of their illegal profits were written down in a black book. Gloria needs to come up with a plan to bring both her and Phil to safety and to turn the book over to the authorities.

Un film noir portant ancienne maîtresse d'un gangster, Gloria, en fuite avec un jeune garçon, Phil, dont ses parents sont tués par le Mafia. Le père de Phil Jack avait travaillé comme comptable pour le Mafia et s'apprêtait à informer le FBI. Les rapports de leurs profits illégaux ont été écrits dans un livre noir. Gloria doit arriver à un plan visant à apportée à la fois elle et Phil à la sécurité et de remettre le livre aux autorités.

 11.   Love Streams (1984)
His weakest, an emotional roller-coaster about a brother, Robert Harmon and his sister, Sarah Lawson, dealing with life at first separately and then together after each of them are abandoned by the loves of their lives. Though each must deal with their own demons, the bonds of family ties triggers the desire to care for one another.

Son plus faible, une montagne russes émotionnelles sur un frère, Robert Harmon et sa sœur, Sarah Lawson, qui affronte leur vie d'abord séparément et ensuite ensemble après chacun d'eux sont abandonnés par les amours de leur vie. Bien que chacun devoir faire face à leurs propres démons, les liens de liens familiaux déclenche le désir de prendre soin un de l'autre.

12.   Big Trouble (1986)
Cassavetes final film is an uneven ode to Billy Wilder’s 1944 film “Double Indemnity.” It is his most comedic and is about a femme fatale, Blanche Rickey who convinces an insurance salesman to murder her husband Steve, in order to collect on a five million dollar insurance policy. With plenty of plot twists and turns, “Big Trouble” is a comedic film noir exploring ruinous deceptions and failed relationships.

Dernier film de Cassavetes est une ode inégale du film de Billy Wilder 1944 «Double indemnité.» C'est son plus comique et parle d'une femme fatale, Blanche Rickey qui convainc un vendeur d'assurance d’assassiner son mari Steve, afin de recueillir sur une police d’assurance d’une valeur de cinq millions de dollars. Avec une abondance de revirements et virages, «Big Trouble» est un film noir comique qui explorant des déceptions désastreux et des relations échoué.

Friday, 1 June 2012

Crooked Arrows by / par Steve Rash



"There is nothing wrong with a crooked arrow. As long as it follows its own path, it will find its way."

In the past decade, the popularity of lacrosse has grown in leaps and bounds making it the fastest growing sport in America. The origins of lacrosse lie deep within Native American traditions thus making the oldest sport in America. As evidenced by a comment made by a spectator during one of the games, this is not a well known fact. This sports film approaches the classic 'underdogs turning the tide on the established favourites' from these unique perspectives: a glimpse into Native American culture through the rich traditions of lacrosse and restoring the game to its people, returning  to its true purpose --  healing and unity -- and to restore a nation's pride in its rich cultural heritage.
Joe Logan (Brandon Routh), a mixed-blood Native American, manages the reservation's casino. His boss is pressuring him to get more land in order to modernize and expand the casino. The Council of Elders approves but with one condition as decided by his father and Tribal Chairman Ben (Gil Birmingham). Joe must prove that he will honour tribal customs by turning the reservation's lacrosse team around and restoring in them pride in their tribe and returning the game to its true purpose: to show honor and respect to the creator and to heal the tribe's ailments.

«Il n'y a rien de mal avec une flèche tordue. Tant qu'il s'ensuit son propre chemin, il trouvera ses moyen.» 

Au cours de la dernière décennie, la popularité de la crosse a grandi à pas de géants, qui rend le sport   plus forte croissance en Amérique. Les origines de la crosse se trouvent profondément dans les traditions Amérindiennes, rendant le sport le plus ancien en Amérique. Comme en témoigne un commentaire fait par un spectateur lors d'un des jeux, ce n'est pas un fait bien connu. Ce film de sport approches les classiques «les perdants faire tourne le vent contre les gagnants» a partir de ses points de vue uniques: un aperçu de la culture Amérindienne à travers les traditions riches de la crosse et de retourner le jeu à son peuple, de revenir a son but véritable -- la guérison et l'unité -- et de restaurer la fierté de la nation dans son riche patrimoine culturel.
Joe Logan (Brandon Routh), un Amérindien de sang-mêlé, gère le casino de la réserve. Son patron fait pression sur lui pour obtenir plus de terres afin de moderniser et développer le casino. Le Conseil des aînés approuve, mais avec une condition tel que décidé par son père et Président Tribal Ben (Gil Birmingham). Joe doit prouver qu'il honorera les coutumes tribales en tournant, en améliore l’équipe de la crosse de la réserve et restaurait fierté en leur tribu et en retournant le jeu à son objective véritable: de montrer l'honneur et le respect au créateur et à guérir les maux de la tribu.


The Whale / La Baleine by / par Suzanne Chisholm / Michael Parfit

The truth can often be more extraordinary than fiction as is evidenced in this touching and emotional documentary about a young killer whale (orca), nicknamed Luna, who found himself separated from his family and sought to fulfill his need for social contact by trying to interact with humans. This film could have been a powerful science fiction drama and the encounter with Luna has been compared to one with an extraterrestrial. Luna was only two-years-old when he found himself separated from his family in Nootka Sound, a fjord on the remote west coast of Vancouver Island.
The film adds credence to the concept that many animals are capable of complex actions requiring thought; they do not behave entirely by instinct and are capable of showing emotions. The point that we should treat others with respect and on equal levels is one of the film's most powerful messages. If one has any trace of humanity, this film should greatly change one's outlook on life in general, both human and animal and teach us the true value of life.

La vérité peut souvent être plus extraordinaire que la fiction comme en témoigne dans ce documentaire émouvant et émotionnel sur un jeune orque, surnommé Luna, qui se trouve séparé de sa famille et a cherché à satisfaire son besoin de contact social en essayant d'interagir avec les humains. 
Ce film aurait pu être un drame puissant de la science-fiction et la rencontre avec Luna a été comparée à celui avec un extraterrestre. Luna avait seulement deux ans lorsqu'il se retrouve séparé de sa famille à Nootka Sound, un fjord sur la côte ouest éloignée sur l'île de Vancouver. 
Le film ajoute foi à l'idée que de nombreux animaux sont en mesure d'actions complexes qui exige la pensé; ils ne se conduisent pas entièrement par l’instinct et sont capables de manifester des émotions. Ce que nous devons traiter les autres avec respect et à niveaux égaux, est l'un des messages le plus puissants du film. Si une personne à de trace d'humanité, ce film devrait considérablement changer son regard sur la vie en général, soit humaine ou animale et nous apprennent la vraie valeur de la vie.

Monday, 28 May 2012

Journey 2: The Mysterious Island directed by / réaliser par Brad Peyton

                     Reviewed by Nancy Snipper


Jules Verne, Robert Louis Stevenson and Jonathon Swift really did write the truth – according to the driving force behind this fantasy film.  Sean, an inquisitive, aloof teenager intent on finding the location of this mysterious island where his grandfather has gone missing for two years, embarks on a quest to get there. He has received a cryptic code that Hank, his step dad can read. This code and the puzzle map pieced together from three pages of each of these authors’ books guides them to the island. Hank really saves the day:  thank goodness he insisted on accompanying his rebellious charge. They meet up with a rickety helicopter pilot Gabato (Luis Guzman), who adds humorous relief to the entire adventure. His daughter Kailani (Vanessa Hudgens) also joins them.  Fire-eating reptiles, giant spiders, cocky attack birds, and benevolent giant size bees are all part of the adventure. They do find the grandfather shortly into the movie and the wondrous land of castle-like buildings. But they are destined to sink into the ocean dragging down this now-bonded band of explorers with them. The volcano of gold is about to explode and cause an enormous ‘island-quake’. Of course, they make it off the island just in time to travel back home via a dowager submarine. Sean gets the girl; son and step-dad are closer than ever, and we are glad that this movie has ended. The special effects lacked punch as did the plot. Dwayne Johnson who played Hank is one handsome hunk, so he was worth all the gold that volcano was spewing in the movie. Michael Cane was his usual adorable self, (now looking very much like the grandfather he played), and Josh Hutcherson (Hunger Games fame) did a credible job. Director, Brad Peyton didn’t surpass the 2008, 3D version of Journey to the Center of the Earth; that one was a hit; this one - a miss.

Friday, 25 May 2012

Et Maintenant on va où? / Where Do We Go Now? par / by Nadine Labaki


Dans un village Libanais éloigné, isolés et anonymes qui, malgré les luttes entre Chrétiens et Musulmans dans les régions périphériques, qu'ici les deux factions sont en paix les uns avec les autres. Le village est entouré de champs de mines et ne peut être atteint en traversant un petit pont.
Lorsque le maire convainc les villageois qu'ils devraient mieux connectés au monde extérieur, il envoie Roukoz et Nassim pour obtenir une télévision avec une antenne parabolique et une radio. Le maire proclame qu'il s'agit d'un «jour historique». A mesure que les villageois continuent à regarder la télévision et d’écouter la radio, ils deviennent plus conscients de la lutte religieuse qui se produit à l'extérieur du village.
Un Samedi, Roukoz, un Musulman, essayant de réparé les haut-parleurs dans l'Église Chrétienne. Il tombe de l'échelle; le Croix du Christ casser net. Au cours de la messe le lendemain, le prêtre affirme que la cause était le vent et il suffit de la réparer et de ne pas blâmer les Musulmans. Un peu plus tard, chèvres sont entrées dans la mosquée. L'Imam exhorte ses partisans ne pas de blâmer les Chrétiens.
Au cours d'un rassemblement du village pour discuter les événements récents, un homme Musulman accuse les Chrétiens et le résultat en une altercation mineure. La situation a atteint un point d'ébullition lorsque Nassim est tué au cours d’un feu croisé entre les Chrétiens et les Musulmans dans une autre ville. Les femmes qui souhaitent maintenir la paix prend des mesures extrêmes pour empêcher les hommes de se battre. Ils engager une troupe de danseurs Européennes de l’Est, ajouter le haschich dans des pâtisseries cuites au four, enlever du village les armes des hommes et même «changeait» de religions.
Une comédie culturelle charmant montrant comment c'est souvent les femmes d'une communauté qui va maintenir l'ordre et d'éviter le chaos.
In a remote, isolated and unnamed Lebanese village that despite the strife between Christians and Muslims in the outlying areas, that here both factions are at peace with each other. The village is surrounded by minefields and can only be reached by crossing a small bridge.
When the mayor convinces the villagers that they should be better connected to the outside world he sends Roukoz and Nassim to get a television with a satellite dish and a radio. The mayor proclaims that this is a ‘historical day.’ As the villagers continue to watch the television and listen to the radio, they become more aware of the religious strife occurring outside the village.
On a Saturday, Roukoz, a Muslim, is trying to repair the speakers in the Christian church. He falls off the ladder; snapping the Cross of Christ in two. During mass the next day, the priest says the cause is the wind and to just repair it and not to blame the Muslims. A short while later, goats have entered the Mosque. The Imam urges his followers not to blame the Christians.
During a village gathering to discuss recent events, one Muslim man blames the Christians and the result is a minor scuffle. The situation reaches a boiling point when Nassim is killed during crossfire between Christians and Muslims in another town. The women wishing to maintain the peace go to extreme measures to keep the men from fighting each other. They hire a troupe of Eastern European dancers, spike baked pastries with hashish, removing the men’s weapons from the village and even ‘change’ religions.
A delightful cultural comedy showing how it is often the women of a community who will maintain order and prevent chaos.


Thursday, 24 May 2012

Hodejegerne / Headhunters / Chasseurs de Têtes av / by / par Morten Tyldum

Roger Brown (Aksel Hennie) is Norway’s most successful ‘headhunter’ – he recruits candidates for high-profile corporations. He is currently recruiting someone to be the new C.E.O. for Pathfinder – they develop tracker technology. However, he is living above his means, feeling insecure about his relationship with his beautiful wife Diana (Synnøve Macody Lund). Being only 1.68m tall, Roger has a Napoleonic complex and feels that he must lavish her with expensive gifts (including a luxurious house and a prestigious space for her new art gallery). He feels that being with Diana helps him with his shortcomings. Diana is desperate to have a child with him but Roger refuses to even talk about it. To pay for everything and to maintain his status quo he leads a double life stealing valuable pieces of art, replacing them with forgeries and selling them on the black market. Ove (Eivind Sander) who works for an alarm company shuts off the alarm system. He is in love with a Russian prostitute.
At the opening of her new art gallery in Oslo, Diana introduces him to Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau). He has emigrated from Holland, having just lost his senior management position in a major electronics company. He is also a former elite soldier. He is a perfect candidate for the position for Pathfinder. Roger finds out that Clas is in possession of a valuable painting by Sir Peter Paul Rubens. The painting is so valuable that selling it on the black market would solve all of Roger’s financial concerns.
On the day that the job is to be done, Roger finds Ove dead in his car. He quickly realises that Clas is playing a game of his own and that Roger is now the hunted.
A well-played thriller with many twists that could very well be Scandinavia’s answer to Hitchcock.  
Roger Brown (Aksel Hennie) est «le recruteur» le plus réussie en Norvège – il recrute des candidats pour les sociétés de renom. Il est en train de recruter quelqu'un pour être le nouveau chef de la direction pour Pathfinder, ils développent la technologie de traquer.
Cependant, il est vivant au-dessus de ses moyens avec un sentiment d’insécurité sur sa relation avec sa belle conjoint Diana (Synovie Macey Lund). En étant seulement 1,68 m de hauteur, Roger a un complexe de Napoléon et estiment qu'il doit la prodiguer avec des cadeaux coûteux (y compris une maison luxueuse et un espace prestigieux pour sa nouvelle galerie d'art). Il considère que d'être avec Diana l’aide avec ses insuffisances. Diana veut désespérément d'avoir un enfant avec lui, mais Roger refuse d'en parler. De payer pour tout et pour maintenir son statu quo, il mène une double vie en volant des précieuses œuvres d'art, en les remplaçant par des faux et les vendre à la marché noir. Ove (Eivind Sander) qui travaille pour une compagnie d'alarme s'arrête le système d'alarme. Il est amoureux d'une prostituée Russe.
A l'ouverture de sa nouvelle galerie d'art à Oslo, Diana lui présente Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau). Il a émigré de Hollande, ayant tout juste de perdre son poste de haute direction dans une société majeur d'électronique. Il est également un ancien soldat d'élite. Il est un candidat parfait pour le poste de Pathfinder. Roger découvre que Clas est en possession d'un tableau précieux de Sir Peter Paul Rubens. La peinture est si précieuse que la vendre sur le marché noir résoudrait toutes les préoccupations financières de Roger.
 Le jour où le vol doit être fait, Roger trouve Ove mort dans sa voiture. Il réalise rapidement que Clas joue son propre jeu et que Roger est maintenant la proie.
Un thriller bien joue avec de nombreux tours qui pourraient bien être la réponse de Scandinavie d’Hitchcock.