18e
Fantasia Chronique de Films vus
A run-down of all the films seen at this
year’s festival. If time permits a more extensive critique (features only) will
appear under the label “Film Box-Office.” They will be identified with the Fantasia 2014 logo.
Un aperçu
de tous les films vus au festival de cette année. Si le temps le permet une
critique plus élabore (long-métrages seulement) apparaîtra sous l’étiquette
«Film Box-Office.» Ils seront identifiés avec le logo de Fantasia 2014.
(Last updated /Dernière
mise-a-jour: June 24 Juin 2015
Films are listed in ascending order – the most recently
seen on the top
Films sont énumérés par ordre –
le plus récemment vu sur le haut de la page)
After / Après:
Patch Town, Canada 2013, 82m, Craig Goodwill
In the 1980s and 90s, The Cabbage Patch Kids were a phenomenal
fad. Every child wanted to ‘adopt’ one. But
where did they actually come from and how are they made? What happened to those
who were abandoned by their adoptive ‘parent’ who have matured into adults? This
dystopian black comedy musical provides the possible answers to these questions.
The movie follows Jon, one of those abandoned. Who when he discovers the truth,
he escapes Patch Town to try to reconnect with his adoptive ‘mother.’ Patch
Town’s leader, Yuri concocts a sinister plan involving her and her real daughter.
Dans
les années 1980 et 90, Les Cabbage
Patch Kids étaient un engouement
phénoménal. Chaque enfant voulait «adopter» un.
Mais de où ils viennent réellement
et comment sont-ils fabriquer? Ce qui est arrivé à ceux qui ont été abandonnés par leur «parent» adoptive qui
ont devenu adultes? Cette dystopique comédie musicale noire fournit les réponses possibles à ces questions. Le film suit Jon, un de
ceux qui sont abandonnés. Qui,
quand il découvre la vérité, il s’enfuit
de Patch ville pour essayer de renouer avec sa « mère » adoptive. Le chef de Patch Town, Yuri concocte un
plan sinistre impliquant elle et sa
fille réelle.
The Chaperone,
Canada 2014, 14m, Fraser Munden
Using a
variety of animation methods, this film recreates the true story of a Montreal
high school teacher who fought back a motorcycle gang when it crashed the
school’s annual dance he was chaperoning. The incident occurred in the 1970s.
En
utilisant une variété de méthodes d'animation, ce film recrée l'histoire
vraie d'un professeur d’un lycée
Montréalais qui a riposté un gang
de motards quand ils ont abouti la danse annuel de l'école qu’il
chaperonnait. L'incident c’est
produit dans les années 1970.
Frank, United Kingdom / Royaume-Uni 2014, 95m, Lenny Abrahamson
Quirky
comedy based in part on co-writer Jon Ronson’s experiences with the late
British musical eccentric Frank Sidebottom. Jon Burroughs,
currently works in a dead-end office job, dreams that one day his music will be
his ticket out of his humdrum existence; but as with many would-be ‘stars’, his
music is nothing out of the ordinary. One day, Jon stumbles across the band
Soronprfbs, as their current keyboardist is attempting suicide by drowning. An
off the cuff comment allows Jon to become a member of this odd enigmatic group
led by Frank, who wears a giant plaster cartoon head.
Comédie excentrique basée en partie sur les expériences de Jon Ronson
(coscénariste) avec le défunt musicien Britannique excentrique
Frank Sidebottom. Jon Burroughs, travaille
actuellement dans un travail sans
issue de bureau, rêve qu'un jour
sa musique sera son
billet de sortie de son existence
monotone; mais comme avec la
plupart des «étoiles» pretendu,
sa musique n’est rien hors de l'ordinaire. Un jour, Jon tombe sur la bande
Soronprfbs, comme leur claviériste actuelle tente de se suicider
par noyade. Un commentaire
au pied levé permet Jon de devenir un membre de ce groupe énigmatique étrange dirigé
par Frank, qui porte une tête de bande dessinée de plâtre géant.
1987, 105m, Ricardo Trogi
In this perfectly
epitomized depiction of adolescence Ricardo, director’s fictitious alter-ego,
returns once again to face big decisions. He has just found out that he must
decide, before he graduates high school, what he will be doing for the rest of
his life. But, he has ‘bigger’ issues to consider – losing his virginity with
his girlfriend Marie-Josée; infiltrating local bars
with his buddies despite being underage; and making some quick cash to open a
non-alcohol bar for teens. As with most teens, Ricardo’s determination and
naivety, the consequences often shatter his illusions. This gives seed to many hilarious misadventures.
Dans cette représentation qui incarne
parfaitement l'adolescence, Ricardo, l’alter-ego
fictive du réalisateur, revient une fois de plus pour faire face à de grandes
décisions. Il vient de découvrir qu'il doit décider, avant qu'il est diplômé du
secondaire, ce qu'il va faire pour le reste de sa vie. Mais, il a des problèmes
«plus grand» à considérer – perdre sa virginité avec sa petite amie
Marie-Josée; s’infiltrant les bars locaux avec ses copains en dépit d'être mineurs;
et de faire un peu d'argent pour ouvrir un bar sans alcool pour les
adolescents. Comme avec la plupart des adolescents, la détermination et la
naïveté de Ricardo, les conséquences brisent souvent ses illusions. Cela donne naissance
à de nombreuses mésaventures hilarantes.
Time Lapse, United States / États-Unis 2013,
103m, Bradley King
Finn, Callie and
Jasper share a small house and manage the community’s janitorial and
superintendent functions. The dreams of all three are being hindered. That is until they look in upon a neighbor’s
who has just recently vanished. They discover a strange machine that takes
snapshots 24 hours into the future. They
decide to exploit the machine for artistic and financial gain. Yet the future
reveals a few surprises that the present is trying to hide. This first feature
is an intelligently well-written temporally themed thriller recalling the
Golden Age of science-fiction (Twilight Zone, Outer Limits and Alfred
Hitchcock).
Finn, Callie et Jasper partagent une
petite maison et gèrent les
fonctions de conciergerie et Surintendant
de la communauté. Les rêves de tous les trois sont entravés. Ce est
jusqu'à ce qu'ils regardent, sur un voisin qui a récemment
disparu. Ils découvrent une étrange machine qui prend des instantanés 24 heures dans le futur. Ils décident d'exploiter la machine pour
le gain artistique et financière.
Pourtant, l'avenir révèle quelques surprises
que la présente tente de cacher. Ce premier long
métrage est un thriller d’un thème temporel intelligemment bien écrit
rappelant l'âge d'or de la science-fiction (La Quatrième Dimension, Au-delà du Réel et Alfred Hitchcock).
Honeymoon, United States / États-Unis 2014,
87m, Leigh Janiak
Bea and Paul are newlyweds, anxious to embark on their honeymoon – a
romantic excursion to a cabin in a secluded forest. At first, everything is
blissful. On the second night, Paul resolves to prove his worthiness; wakes up
early to catch some lake-dwelling dinner; never makes it; goes back to the
bedroom; Bea is missing; finds her naked in the woods, in a state of shock.
Paul quickly realizes that this is not who he married – who or what is
occupying her body and what does it want? The human elements are scarier than
the ‘terror’ inside Bea. Original!
Bea et Paul sont jeunes mariés,
soucieux de se engager sur leur lune de miel – une excursion
romantique dans une cabane dans
une forêt isolée. Au début, tout est
heureux. La deuxième nuit, Paul décide de prouver sa
solvabilité; se réveille tôt pour attraper leur souper du lac; ne rend; retourne à
la chambre à coucher; Bea est manquant; la trouve nue dans les bois, dans
un état de choc. Paul se rend vite compte que ceci n’est pas qui il a épousé –
qui ou quoi occupe son corps et ce que veut-il?
Les éléments humains sont plus effrayant que la «terreur» à
l'intérieur de Bea. Originale!
August
7 Août: Supplimentary / Supplimentaire
Rurouni Kenshin - Kyoto
Inferno. Japan / Japon 2014, 139m, Keishi Otomo
Kenshin's hope of living a quiet
peaceful life at Kaoru’s training school is interrupted when the Meiji
government calls him to duty; one that cannot be ignored. A formidable foe,
Makoto Shishio, now horribly scarred due to a failed attempt by the government
to eliminate him, has resurfaced and he is hungry for vengeance. A reluctant Kenshin
must draw his sword not only to save his loved ones but the entire nation. An
action packed martial arts film that shows that no matter how hard we try to
turn a new leaf, the past always returns to haunt us.
L'espoir
de Kenshin
de vivre une vie calme et paisible
à l'école de formation de Kaoru est interrompue lorsque le gouvernement Meiji l'appelle au devoir; une
qui ne peut être ignoré. Un
ennemi redoutable, Makoto Shishio, maintenant défigurée
en raison d'une tentative avortée
par le gouvernement de l'éliminer,
a refait surface et il est avide de vengeance. Un Kenshin
réticents doit tirer
son épée, non seulement pour sauver ses proches, mais l'ensemble de la nation. Un film d'arts
martiaux bourré d'action qui montre que peu importe combien nous essayons de tourner une nouvelle page, le passé revient toujours nous
hanter.
Zombeavers, United States / États-Unis
2014, 79m, Jordan Rubin
College coeds, Zoe, Mary and Jenn, are heading for a quiet, relaxing and
fun-filled weekend at a secluded lake-side cabin. Because Zoe's boyfriend Sam
was caught cheating, it was supposed to be 'sans guys.' This was not to be the
case as Sam and his frat buddies – Tommy and Buck – show up unexpectedly. To
make matters worse, a horde of mutated beavers, furry, ugly with glowing red
eyes and hungry for human flesh ‘decide’ to pay a visit. A ‘siege scenario’
ensues that will cause one to rethink their approach to beavers – an
entertaining trip to the wild outdoors.
Étudiantes du collège, Zoé, Marie et Jenn, se dirigent vers une fin de semaine calme, relaxant et amusant dans une cabane écartée au bord d’un lac. Parce que Sam, le petit ami de Zoe, a été pris à
tricher, il était censé être
«sans les gars. » Ce ne devait pas être le cas comme Sam et ses copains de fraternité – Tommy et Buck – apparaître de façon inattendue. Pour aggraver les choses, une horde de castors
mutés, velu, laid avec des yeux rougeoyants et affamés de chair
humaine «décide » de payer une
visite. Un «scénario
de siège » s'ensuit que va provoquer quelqu’un de repenser leur approche envers les castors – un voyage divertissant en plein nature.
(Thursday till Wednesday / de Jeudi au Mercredi)
WEEK 3 SEMAINE: July 31 Juillet (till August 6 / jusqu’au 6 Août)
WEEK 3 SEMAINE: July 31 Juillet (till August 6 / jusqu’au 6 Août)
Ju-on: The Beginning of the
End, Japan / Japon 2014, 90m, Masayuki Ochiai
Ré imagination animée de son film de science-fiction le live-action Kin-dza-dza (1986); tous les deux sont un commentaire sociaux et politiques fort sur la
vie Russe. Le célèbre violoncelliste
symphonique, Vladimir Chizhov, est sur
le chemin du retour d'une répétition quand il est arrêté par un jeune homme, Tolik, prétendant d’être son neveu perdu depuis longtemps. Pendant ce temps, un cinglé
de la rue a pieds nus tenant un appareil étrange
s’impose sur eux demandant un numéro particulier. Tolik
prend l'appareil et appuie sur le mauvais bouton. Chizhov et Tolik
sont arrivés sur Pluke. Ils doivent survivre toutes
sortes de mésaventures comme
ils essaient de trouver leur chemin de retour à Moscou
WEEK 2 SEMAINE: July 24 Juillet
The Search for Weng Weng, Australia / Australie / Phillipines 2013, 93m, Andrew Leavold
This latest entry in the saga of the haunted house with a grudge (Juon) –
the house of Toshio and his mother Kayoko – takes the audience deeper into the
horrible secrets that it holds. When the former teacher of a third grade class suddenly
departs, Yui Ikuno is offered the position. Her initial happiness turns into
concerned anxiety with the repeated absenteeism of Toshio, one of her students.
After she goes to his home to enquire, worrying phenomena start to happen
around her. She has fallen victim to the house’s sordid secrets as happens to
all who dare to enter.
Cette dernière entrée dans la saga de la maison hantée avec une rancune
(Juon) – la maison de Toshio et sa mère Kayoko – emmène le public plus
profondément dans les secrets horribles qu'elle détient. Lorsque l'ancien
professeur d'une classe de troisième année quitte soudainement, Yui Ikuno est
offert le poste. Son bonheur initial se transforme en anxiété concerné avec
l'absentéisme répété de Toshio, un de ses élèves. Après qu'elle se rend à son
domicile pour en savoir davantage, des phénomènes inquiétants commencent à se
produire autour d'elle. Elle a été victime de secrets sordides de la maison
comme il arrive à tous ceux qui osent entrer.
Dod Sno 2 / Dead Snow: Red vs.
Dead, Norway / Norvège 2014, 101m, Tommy Wirkola
Colonel Herzog and his hordes of Nazi Zombies return once again to the northern
snowy mountains of Norway, this time to wreak vengeance upon the local
inhabitants. Martin, the lone survivor of the first encounter is under house arrest
in the hospital being investigated for the massacre of his friends. He escapes
and is soon joined by a trio of Americans (led by Daniel and rounded out by
Monica and Blake) called The Zombie Squad. With the help of Martin’s zombie arm,
taken from Herzog, they resurrect a horde of Soviet undead. Bloodier and
more exciting than the first.
Colonel Herzog et ses hordes de
zombies Nazis reviennent une fois de plus dans les montagnes enneigées
du nord de la Norvège, cette fois
pour se venger sur
les habitants locaux. Martin,
le seul survivant de la première rencontre est en résidence surveillée à l'hôpital sous investigation pour le massacre de ses amis. Il
s’échappe et est bientôt rejoint
par un trio
d'Américains (gerer par Daniel et complétée par
Monica et Blake)
appelé le Zombie Squad.
Avec l'aide du bras zombie de Martin, qui a été pris
de Herzog, ils
ressuscitent une horde
de morts-vivants Soviétique. Plus sanglante et plus
excitant que le premier.
Goat Witch, United States /
États-Unis 2014, 13m, James Sizemore
Emelin, a young witch, wants to enter an ancient esoteric circle. But
first she must perform an ancient ritual to summon its demon. Her friend Gloria
is present as a witness. To enter, Emelin must pass three trials: the inner
shadow must surface; the elders must be sanctified and the coition rite
successfully completed. All of these must be done without fear.
Emelin, une jeune sorcière, veut entrer dans un ancien cercle ésotérique. Mais d'abord, elle doit effectuer un
rituel ancien pour appeler
son démon. Son
amie Gloria est présente en tant que témoin. Pour participer, Emelin doit passer trois
épreuves: l'ombre ésotérique doit refaire surface; les aînés
doivent être sanctifiés et le rite de coït complété avec succès. Tous ces éléments
doivent se faire sans crainte.
Malmhaus / Metalhead, Iceland
/ Islande 2013, 97m, Ragnar Bragason
When Hera was 12-years-old, she witnessed the gruesome death of her
older brother. She desires to escape her sorrows by going to the city but eight
years later, she has instead, escaped by entering into the world of heavy metal
music through her brother's guitar and cassettes. Through this she has
embarked upon a road to destruction and rebellion destroying the normal
tranquility of her rural surroundings. The arrival of a free-thinking young
priest and a proposal from her childhood sweetheart, force Hera to examine her
life and to use the music for good instead of destruction.
Quand Hera était de 12 ans,
elle a été témoin de la mort horrible de son
frère aîné. Elle veut s’échapper de ses douleurs en allant à la ville, mais huit ans plus tard, elle a au lieu de cela, échappé
en entrant dans le monde de la musique heavy metal à travers la guitare et les cassettes de son frère. Grâce à ceci, elle a entrepris
un chemin de destruction et de rébellion détruisent la tranquillité normale de son environnement rural. L'arrivée d'un jeune prêtre
a libre-pensée et
une proposition de son amour d'enfance, forcent Hera à examiner sa vie et à utiliser la musique pour de bon au lieu de la destruction.
Nar Dyrene Drommer / When
Animals Dream, Denmark / Danemark 2014, 84m, Jonas Alexander Amby
16-year-old, Marie, lives with her parents in a small remote fishing
village. She is shy and reclusive, spending most of her time caring for her
wheelchair bound mother. She has no idea of what has afflicted her mother (her
father obstinately refuses to talk about it) but she is aware that it (despite
the feeble appearance) disturbs the villagers. Mary pays her part of the
rent by taking a job at a fish-processing plant. All of her colleagues are
hostile but for one young man who catches her eye. Time for her ‘first love’ – unfortunately she is
transforming …
Marie, 16 ans, vit avec ses parents dans un petit village de pêche lointain. Elle est timide et solitaire, passent la plupart de son temps à prendre soin de sa mère handicapé en fauteuil roulant. Elle n'a aucune
idée de ce qui a affligé sa mère (son père refuse
obstinément d’en parler), mais elle
est consciente qu'elle (malgré son
apparence faible) perturbe les villageois. Marie paie sa
part du loyer en prenant un emploi dans une usine de transformation du poisson. Tous ses collègues sont hostiles, à l’exception d’un jeune homme qui
attire son attention. C’est le moment
d’avoir un «premier amour» – malheureusement,
elle se transforme ...
Sea Devil, United States
/ États-Unis 2014, 13m, Brett Potter / D.C. Marcial
An American fishing trawler enters the port of Miami without its owner
and his two passengers. What is the secret from the bottom of the ocean?
Un chalutier de pêche Américain entre
dans le port de Miami sans son propriétaire et
ses deux passagers. Quel est le secret
provenant du fond de l'océan?
El Desierto / The Desert,
Argentina / Argentine 2013, 99m, Christoph Behl
A slow-moving-pressure-cooker set in a post-apocalyptic world centering
on the claustrophobic relationship between three survivors – Axel, Ana and
Jonathan – living in a reinforced bunker, occasionally venturing outside to get
supplies. When they do, they must employ extreme security measures to make
it back safely and avoid being attacked by unseen roaming zombies. Yet the
greatest danger to the trio is not from the world outside but the ‘huis-clos’
within the bunker. Ana thinks she loves Jonathan and Axel lusts after Ana. When
Axel and Jonathan bring a zombie into the bunker – Ana names it Pythagoras –
the dynamics shift quickly.
Un
autocuiseur a mouvement lent qui se déroule dans un monde post-apocalyptique
centré sur la relation claustrophobe
entre trois survivants – Axel,
Ana et Jonathan
– vivent dans un
bunker renforcé, parfois ils
aventure à l'extérieur pour obtenir des provisions.
Quand ils le font, ils doivent appliquer des mesures de sécurité extrêmes pour revenir en toute
sécurité et éviter d'être attaqué
par des invisibles zombies errants.
Pourtant, le plus grand danger pour
le trio est
pas du monde a l’extérieur mais le huis-clos »dans
le bunker. Ana pense
qu'elle aime Jonathan et Axel convoite Ana.
Quand Axel et
Jonathan apporter un zombie dans le
bunker – Ana le nomme Pythagore – les
dynamiques se déplacent rapidement.
Former Things, United
States / États-Unis 2014, 15m, Adam Brown
Alex, a travel-worn apocalyptic survivor, returns home to retrieve his
youthful artifacts and the plague-ridden corpse of his father.
Alex, un survivant apocalyptique las par le voyage, retourne
à sa patrie pour récupérer ses
objets de jeunesse et le cadavre pestiférés de son père.
Ejecta, Canada 2014, 87m, Chad
Archibald / Matt Wiele
William Cassidy’s interactions with extraterrestrials for 40 years have
left him filled with paranoia and fear. So much so, that he blogs about
government conspiracies intended to suppress the truth about otherworldly
visitations. Filmmaker Joe Sullivan wants to document William as he accompanies
him on a night of a ‘solar event’ that could be potentially dangerous to the
Earth. He is taken prisoner by a secret government agency intent on extracting
what he knows about the ‘solar event.’ Dr Tobin is prepared to use extreme
torture to do so. This conspiracy thriller makes excellent use of
found-footage, creating suspense.
Les
interactions de William Cassidy avec des
extraterrestres depuis 40 ans ont
lui a laissé remplit de paranoïa et de
peur. À tel point, qu'il
blogue sur des conspirations gouvernementales destinées à supprimer la
vérité sur les visites d'un autre monde. Le cinéaste Joe Sullivan veut
documenter William pendant qu’il l'accompagne d’une nuit
d'un «événement solaire » qui pourrait être potentiellement dangereux pour la Terre. Il est
arrêter par une agence
gouvernementale secrète qui a l’intention
d'extraction de ce qu'il sait à
propos de «l'événement solaire. »
Dr Tobin est prêt
à utiliser la torture extrême
pour le faire. Ce thriller de conspiration fait un
excellent usage de « found
footage », créant le suspense.
Flesh Computer, United States
/ États-Unis 2014, 14m, Ethan Shaftel
When his pet project, a cybernetic device, is put in jeopardy, the
handyman of a decaying building must take a stand. The line between human and
machine is no longer distinguishable.
Lorsque
son projet
chéri, un appareil cybernétique,
est mis en péril, le bricoleur d'un
bâtiment déclinant doit prendre position. La ligne entre l'homme et la machine ne se distingue plus.
Fuku-Chan of Fuku-Fuku Flats,
Japan / Japon 2013, 110m, Yosuke Fujita
This oddball bittersweet comedy – like a delicious cocktail mix – is
one-part slapstick absurdity and two-part poignant character study. Fuku-chan, a peaceful chubby socially awkward man, works
hard at his day job as a house painter, spends
his nights and weekends building and flying kites as well as helping his zany
co-habitants of his apartment building, the Fuku-Fuku Flats. A calm enjoyable
existence marred by one nagging problem – he is painfully shy amongst women; so
much so that he refuses any dates set up by his best pal. That is until Chiho, an
old acquaintance, desires to correct past errors.
Cette comédie excentrique douce-amère – comme un mélange de cocktail délicieux
– est une partie grosse farce absurde et en deux parties une étude poignant de
caractère. Fuku-chan, un homme potelé, pacifique
et socialement maladroit, qui travaille dur à son emploi de jour comme peintre
en bâtiment. Il passe ses nuits et fins de semaines en construisent et volant des cerfs-volants ainsi que d'aider
ses co-habitants loufoques de son immeuble, les Appartements Fuku-Fuku. Une
existence calme et agréable marquée par un problème harcelant – il est extrêmement timide parmi les femmes; à tel point qu'il refuse
toutes les rencontres mises en place par son meilleur ami. C'est jusqu'à ce que Chiho, une ancienne connaissance, veut corriger les erreurs du passé
The Yellows / Les Jaunes - Le
Film, Canada 2014, 96m, Remi Fréchette
A zany horror-comedy that stretches the zombie genre by infusing it with
Invasion of the Body Snatchers – in
this case an infestation of yellow crawling brains that turn their victims into
carnivorous creatures. The film opens with a team of Nazi scientists carefully
packing away a canister containing a mysterious organic substance. A young boy
diligently stores it away. Fast-forward into the present – the remote community
of Fort Vince, Quebec. The canister along with other deliveries is delivered to
the local supermarket. In his usual bungling manner, the bag boy inadvertently
unleashes the terror of the yellows; fantastically
fun.
Une comédie d'horreur loufoque qui s'étend le
genre de zombie en l’infusant
avec Invasion des Profanateurs de Sépultures
– dans ce cas d'une
infestation de cerveaux rampants
jaunes qui transforment leurs victimes en créatures carnivores. Le film s'ouvre avec une équipe de scientifiques Nazis range soigneusement une cartouche contenant une substance organique mystérieuse. Un jeune garçon le range avec diligence. Avancer rapidement jusqu'à nos jours – la communauté isolée de Fort Vince, Québec. La cartouche
avec d'autres livraisons est livrée au supermarché du coin. Dans sa manière de
maladresse habituelle, l’emballeur déclenche par
inadvertance la terreur des
jaunes; fantastiquement amusant.
Miss Granny, South Korea /
Corée du Sud 2014, Hwang Dong-hyuk
A delightful human-comedy-drama; a 74-year-old grandmother is given a
second chance on life by being magically transported into her 20-year-old self.
Mal-soon lives with her son Hyun-chul, daughter-in-law Ae-ja and grandson Ji-ha.
Exhausted, Ae-ja collapses due to
depression. Mal-soon faces the possibility of being sent to a nursing home. While
aimlessly wandering the streets she spots a strange photo studio claiming the
ability to recapture one’s youth with one snapshot. She exits the shop. Youth
restored, she renames herself Oh Doo-ri (Audrey Hepburn). Her family thinks she
has run away in shame and she joins Ji-ha’s heavy metal band.
Une comédie-dramatique humain charmant; une grand-mère de 74 ans, est donné
une seconde chance à la vie en étant transportés par magie dans son corps de 20 ans. Mal-soon vit avec son fils Hyun-chul, sa belle-fille Ae-ja
et son petit-fils Ji-ha. Epuisé, Ae-ja
s'effondre en raison de la dépression. Mal-soon fait face à la possibilité d'être envoyé dans une maison de retraite. En errant sans
but dans les rues, elle aperçoit
un étrange studio de photo affirmant la capacité de capturer sa jeunesse avec une
photo. Elle sort
du studio. Sa jeunesse restaurée,
elle se renomme Oh Doo-ri (Audrey Hepburn). Sa famille pense qu'elle s'est enfuie dans la honte et elle rejoint le groupe heavy métal de Ji-ha.
The Drownsman, Canada 2014,
88m, Chad Archibald
Madison has a near-death experience after nearly drowning. This induced aqua-phobia
(an overwhelming fear of water). A year later, her friends believing that she is
irrational, try to cure her by immersing her in a bathtub full of water. But by
doing so, they unwittingly reopen the door into the hellish realm of the
Drownsman – an evil entity spawned when one of the victims of a serial killer kills
him. Now, Madison must quickly find a way to defeat the Drownsman and stop it from
dragging her and her friends into its shadowy world (a horrifying fate), for
good.
Madison a une expérience proche de la mort après avoir presque noyer. Ceci induisant l’aqua-phobie (une peur
écrasante de l'eau).
Un an plus tard, ses amis croyant qu'elle est
irrationnelle, essayer de la guérir
en l’immergeant dans une baignoire pleine d'eau. Mais en le
faisant, ils rouvrent involontairement
la porte dans le royaume infernal de la Drownsman
– une entité maléfique
engendré lorsque l'une des victimes d'un tueur en série le tue. Maintenant, Madison
doit rapidement trouver un moyen de vaincre la Drownsman
et l'empêcher de trainer elle et ses amis dans son monde
mystérieux (un sort horrible),
pour de bon.
Picket, United States /
États-Unis 2014, 5m, Izzy Lee
An elder of a cult discovers, with disastrous results, that not all
decisions made by a 'Servant of God' are the right ones.
Un
ancien d'un culte découvre, avec
des résultats désastreux, que pas toutes les décisions prises par un «serviteur
de Dieu» sont les bonnes.
Hasee Toh Phasee, India / Inde
2014, 141m, Vinil Mathew
Seven years after they had met at
Deeksha’s (her sister) wedding, Nikhil and Karishma are getting married. Nikhil also met Meeta, who was running away after
having stolen money from her father; deeply
scarring her parents. One week before the wedding, Karishma asks Nikhil to
prove himself worthy of her and to prevent Meeta from seeing her father. Their time together generates feelings for
each other. Nikhil must decide between Karishma and her sister Meeta. Another entertaining
romantic comedy from the ‘…wood’ that believes that going to a movie must be a
complete package – story, music and dance.
Sept
ans après
leur rencontre au mariage de Deeksha
(sa sœur), Karishma et Nikhil se marient. Nikhil a également rencontré Meeta, qui essayait de s'enfuir après avoir volé de l'argent de son père. Ceci a cicatrisé profondément ses
parents. Une semaine avant le
mariage, Karishma demande à
Nikhil de se montrer digne d'elle et d’empêcher Meeta de voir son
père. Leur temps ensemble génère ainsi des sentiments
un pour l'autre. Nikhil doit décider entre Karishma
et sa sœur Meeta.
Une autre comédie romantique divertissante de la «... wood » qui croit que d'aller
au cinéma doit être un paquet
complet – une histoire, de la musique et de la danse.
Koo! Kin-Dza-Dza, Russia /
Russie 2013, 90m, Georgie Daniliya
Animated re-imagining of his 1986 live-action science-fiction film
Kin-dza-dza; both are strong social and political commentaries on Russian life.
Celebrated symphony cellist, Vladimir Chizhov, is on his way home from a
rehearsal when he is stopped by a young man, Tolik, claiming to be his
long-lost nephew. Meanwhile, a street weirdo in bare feet clutching a
strange device intrudes on them asking for a particular number. Tolik takes the
device and presses the wrong button. Chizhov and Tolik have arrived on Pluke. They
must survive all manner of misadventures as they try and find their way back to
Moscow.
Dys-, Canada 2014, 97m, Maude
Michaud
This ‘viral-infection-with-zombie-like-symptoms’ horror medical thriller
avoids the usual over-the-top gore that result from the battles between ‘non-infected
and infected’. An original concept, this first feature is a taut suspenseful
character study of the effects upon one particular couple as the virus spreads
and closes in on their insulated existence. Eva is a former model who is
seeking a new career path. Sam is a professor of photography. Initially the
news of an impending plague seems distant, but as schools and businesses close
and disturbing reports of crazed cannibalism surface; fear, terror and paranoia
begin to tear apart the couple.
Ce
thriller d’horreur médicale d’une
«infection virale avec des symptômes de zombie » évite l’habituel gore au-dessus du sommet qui résultent des batailles entre les « non-infectés
est les infectés ». Un concept
original, ce premier long métrage est une étude de
caractère, tendu et pleine de suspense,
des effets sur un couple en
particulier pendant que le virus se propage et s’approche
sur leur existence isolée.
Eva est un ancien mannequin qui cherche une
nouvelle carrière. Sam est un professeur de photographie. Initialement
les nouvelles d'une peste imminente semble
lointain, mais que
les écoles et les entreprises fermes
et des rapports inquiétants de
cannibalisme fou surface ; la peur, la terreur et le paranoïa commencent à
déchirer le couple.
I Am Monster, United States / États-Unis
2014, 17m, Shannon Lark / Lori Bowen
Vivienne has an extraordinary attraction to dead bodies. Every night,
she visits the local morgue to have her way with them. She says it is because
there is no 'attachment' and they don't talk back. That is until she meets
Jason, who has just arrived.
Vivienne a une attraction extraordinaire aux corps morts. Chaque nuit,
elle visite la morgue locale pour avoir sa manière avec eux. Elle dit qu'il est
parce qu'il n'y a aucun « attachement » et ils ne parlent pas de retour. C'est
jusqu'à ce qu'elle rencontre Jason, qui vient d’arrivé.
Kabisera, Philippines 2013, 101m,
Alphonso Torre III
This powerful action thriller is about a man who is struggling to put
his tainted past behind him and provide a decent living for his wife, son and
daughter. It is also upsetting him that his daughter is about to marry and
his son wants to pursue an education in the city. One morning, while out
fishing at sea, Andres retrieves two Styrofoam boxes filled with meth. Along
with his wife, Dindin, he dreams that this could solve all of his problems and
keep his family together. But ‘easy money’ is accompanied by greed, betrayal,
corruption and revenge.
Ce
thriller d'action puissante sur un homme qui a du mal à mettre son passé
souillé derrière lui et de fournir
une vie décente pour sa femme, son fils et sa fille. Il est aussi le bouleversant
que sa fille est
sur le point de se marier et de son fils veut poursuivre
ses études en ville. Un matin,
alors qu’il pêche en mer, Andrew récupère deux
boîtes en polystyrène remplies de la métamphétamine. Avec son épouse, Dindin, il rêve que cela pourrait résoudre tous ses problèmes et gardera
sa famille ensemble. Mais «l'argent facile»
est accompagné par la cupidité,
la trahison, la corruption et la vengeance.
The Fake, South Korea / Corée
du Sud 2013, 101m, Yeon Sang-ho
Powerful realistically animated
feature examining naivety, credibility, blind faith and trust. Pastor Sung
and businessman Choi are exhorting the residents of a soon to be submerged village
to donate their life savings to help build a new chapel. Meanwhile, Min-chul has
returned to torment his family. His first act, stealing his daughter’s savings
for a night on the town, leads to a confrontation with Choi. While at the
police station Min-chul recognizes Choi on a ‘wanted for fraud’ poster. Who are
you going to believe – the new pastor and the charismatic businessman or the
aggressive foul-mouthed vile waste-of-space loser?
Long-métrage animée puissant et réaliste qui
examine la
naïveté, la crédibilité, la foi aveuglé et la confiance. Pasteur Sung et Choi, un homme
d'affaires, exhortent les habitants d'un village qui sera bientôt
submergé de faire don de leurs économies d'une vie pour aider à construire une nouvelle chapelle.
Pendant ce temps, Min-chul est revenue pour tourmenter sa famille. Son premier acte, voler les économies de
sa fille pour une nuit en ville, le conduit à une confrontation avec Choi. Alors que dans le poste de police de Min-chul reconnaît Choi
sur un affiche «recherchés pour fraude ».
Qui allez-vous croire
– le nouveau pasteur et l'homme d'affaires charismatique
ou l’agressif et l’ignoble au
vocabulaire ordurier perdant gaspillage d’espace?
Black Mountain Side, Canada
2014, 99m, Nick Szostakiwsky
Terror is unleashed in Canada's remote wilderness in this snowbound
shocker that continues in the tradition of classics such as The Shining and The Thing. A team of researchers uncover a stone structure
buried in the snow, along with other artifacts. As they try to figure out its
origin and to decipher the archaic writing engraved on the stone and the
artifacts, a ‘mysterious and violent illness’
starts to strike down the members of the team. Paranoia and mistrust afflict
each team member – one by one; visions of a powerful evil force or
hallucinations due to an ancient virus?
La terreur est déchaînée dans la nature sauvage du Canada dans ce shocker
enneigé qui se poursuit dans la tradition des classiques tels que Shining et L'Effroyable Chose. Une équipe
de chercheurs découvrent une structure en pierre enterrée dans la neige, avec
d'autres artefacts. Tandis qu'ils tentent de comprendre son origine et de
déchiffrer l'écriture archaïque gravée sur la pierre et les artefacts, « une
maladie mystérieuse et violente » commence à terrasser les membres de
l'équipe. La paranoïa et la méfiance affligent chaque membre d'équipe– un par
un; des visions d'une puissante force malveillant ou des hallucinations dues à
un virus antique ?
Welcome to New York / Bievenue
a New York, United States / États-Unis 2014, 125m, Abel Ferrara
This powerful, subversive and disturbing drama with political overtones is
loosely based on the DSK Affair. A hotel
maid alleged that Dominique Strauss-Kahn had sexually assaulted her. He was arrested at JFK airport on May 14 2011,
just before boarding the next flight back to Paris. DSK was a French economist, lawyer and politician. Among the most powerful men
in the world, he was a leading candidate for the 2012 French Presidency.
Gerard Depardieu plays DSK (name is changed to Devereaux); his most
sordid and controversial performances of his career – a modern-day Caligula. WARNING: Opening scenes are extremely graphic.
Ce drame
puissant, subversif et bouleversant avec des connotations politiques est librement
basé sur l'affaire DSK. Une bonne d'hôtel a allégué que Dominique
Strauss-Kahn l'avait sexuellement assaillie.
Il a été arrêté à l'aéroport de JFK le 14 Mai 2011, juste avant s’apprête
à prendre le prochain vol pour retourner à Paris. DSK était un économiste, un avocat et un
politicien Français. Parmi les hommes les plus puissants au monde, il était un
principal candidat pour la présidence de 2012 Français.
Gérard
Depardieu joue DSK (son nom est changé pour
Devereaux) ; son performance le plus sordides et le plus controversées de sa
carrière – un Caligula contemporaine. AVERTISSEMENT :
Les scènes d'ouverture sont extrêmement graphiques.
WEEK 2 SEMAINE: July 24 Juillet
The Search for Weng Weng, Australia / Australie / Phillipines 2013, 93m, Andrew Leavold
Weng Weng (1957-1992 as Ernesto de la Cruz) is a Filipino martial arts
actor. Having been born with a condition known as primordial dwarfism, he had
only grown to a height of 83cm (2 feet, 9 inches). After Andrew Leavold, who
owns Trash Video (the largest cult video rental store
in Australia) saw the 1981 Filipino B film For
Your Height only, he became obsessed with the diminutive actor who plays
Agent 00 (Philippine’s answer to James Bond). The result of this quest is this
documentary – an eye-opening exposé of Filipino exploitation cinema.
Weng Weng (1957-1992 comme Ernesto de la Cruz) est un acteur d'arts
martiaux Philippin. Après avoir été né avec une condition connue sous le nom de
nanisme primordial, il n’avait atteint une hauteur de seulement 83cm (2 pieds,
9 pouces). Après que Andrew Leavold, qui est le propriétaire de Trash Vidéo (le plus
grand magasin de location vidéo culte en Australie) le film B Philippins de
1981 For Your Height only, il est
devenu obsédé avec l'acteur diminutif qui joue l'Agent 00 (la réponse Philippine
au James Bond). Le résultat de cette recherche est ce documentaire – un exposé révélatrice
de cinéma d’exploitation Philippin.
At the Devil's
Door, United States / États-Unis 2014, 91m, Nicholas McCarthy
This is a three-part tensely
gripping and nightmarish horror thriller about a demonic spirit with a sinister
plan for the ‘Chosen One’. After a one-night-stand, a young woman is convinced that
she could make 500$. Instead she is possessed by a supernatural malevolent
spirit. This part ends with the girl lifted into the air by an unseen
force who then throws her to the floor. Jump forward; real estate agent, Leigh,
visits the house where the girl had been. And thus begins a terrifying encounter
with a supernatural force with sinister plans for both Leigh and her sister
Vera.
Ceci
est un thriller d'horreur en trois
parties de passion tendue et cauchemardesque d'un esprit démoniaque avec
un plan sinistre pour le «Élu».
Après un coup d'un soir, une jeune femme est convaincue qu'elle pouvait faire $500. Au
lieu de cela elle est possédée par
un esprit maléfique surnaturel. Cette partie se termine avec la fille soulevée en
l'air par une force invisible qui
la jette alors au
sol. Avancer dans le temps; Leigh,
une agente immobilier, visite la maison où la jeune
fille avait été. Et ainsi commence une rencontre terrifiante avec une force surnaturelle avec des plans sinistres pour Leigh
et sa sœur Vera.
The Gas Man, England /
Angleterre 2014, 14m, Matt Palmer
A 'gas man' knocks on the door of a woman living alone. He says he needs
to read the meter but...
Un « homme de gaz » frappe sur la porte d'une femme vivant
seul. Il dit qu'il doit lire le mètre mais…
To Be Takei, United
States / États-Unis 2014, 93m, Jennifer M. Kroot / Bill Weber
A triumphant chronicling of actor and activist George Takei (born Los
Angeles 1937) who played the role of Lieutenant Sulu (1966-1991), one of the
first and most beloved Asian characters on American television, in the original
Star Trek series. The film explores the life-lessons learned while his family
was interned after the bombing of Pearl Harbor, his struggle to maintain his
façade before he came out in 2005 and his current activities as a gay-rights
activist with his partner Brad.
Une chronique triomphant de l'acteur et de l'activiste George Takei (né à
Los Angeles en 1937) qui a joué le rôle du Lieutenant Sulu (1966-1991), un des premiers
et le plus apprécies des caractères Asiatiques sur la télévision Américaine,
dans la série originale de Star Trek. Le
film explore ses leçons de vie apprises
tandis que sa famille était internée après le bombardement de Pearl Harbour, sa
lutte pour maintenir son façade avant qu'il s’est affiché en 2005 et ses
activités courantes en tant qu'activiste des droits des homosexuels avec son conjoint
Brad.
Hana-Dama: The Origins, Japan
/ Japon 2013, 106m, Hisayasu Sato
Mizuki is a transfer student living in shame because of an abortion at
her previous school. At her new school, she is constantly bullied and
brutally harassed by Aya and her two friends. Incredibly, the teacher turns a
blind eye. Mizuki decides that she will remain calm until she graduates. Similarly
bullied, mild-mannered Kirie befriends her. They are soon joined by Shibanai
who is the target of torment by two faculty members. When Mizuki is savagely
beaten by Aya and both Kirie and Shibanai are sexually assaulted by the faculty
members, Mizuki gets her revenge through a bizarre flower-spirit.
Mizuki est un étudiant de transfert vivant en honte du a un avortement à
son école précédente. À sa nouvelle école, elle est constamment intimidée et
brutalement harcelée par Aya et ses deux amis. Incroyablement, le professeur ferme
ses yeux. Mizuki décide qu'elle restera calme jusqu'à ce qu'elle reçoive son
diplôme. Kirie aux manières douces, victime d’intimidation de la même façon, la
prend en amitié. Ils sont bientôt rejoints par Shibanai qui est la cible du
supplice par deux membres du corps d’enseignants. Quand Mizuki est sauvagement
battu par Aya et Kirie et Shibanai sont sexuellement assaillis par les membres
de corps enseignant, Mizuki prend sa revanche grâce à une
fleur-esprit bizarre.
The Creeping Garden, United
Kingdom / Royaume-Uni 2013, 90m, Tim Grabham / Jasper Sharp
This educational and well researched documentary examines the otherworldliness
of a life form that is neither plant, animal or fungi but exhibits
characteristics of each – the plasmodia slime mold or Myxomycetes – a simple organism that consists of an acellular mass of creeping
jellylike protoplasm containing nuclei, or a mass of ameboid cells. When it
reaches a certain size it forms a large number of spore cases.
Ce documentaire éducatif et bien recherché examine l'angélisme d'une
forme de vie qui est ni plante, animal ou champignon mais présente des
caractéristiques de chacun – myxomycètes – un organisme simple qui consiste en une masse acellulaire de protoplasme
gélatineuse rampante contenant des
noyaux, ou une masse de cellules
amiboïdes. Lorsqu'elle atteint une certaine taille, il se forme un grand
nombre de cas de spores.
White Storm, Hong Kong / China
/ Chine 2013, 134m, Benny Chan
This high-stakes crime thriller involves a trio of best friends in the
Narcotics Bureau of the Hong Kong Police Force. Tin, Chow and Wai, friends
since childhood, are now professional colleagues on a task force to infiltrate a
powerful drug ring and to cleanup Hong Kong’s streets. Chow, undercover,
wants desperately to return to the real world – his wife is about to give
birth. But at the moment when a ‘small-fish’ is about to be arrested, plans
change and a ‘bigger-fish’ is targeted; putting the friendship of the three to
a severe test with deceits and double-crossings in abundance.
Ce thriller à enjeux élevés implique un trio de
meilleurs amis du Brigade des Narcotiques
de la Police de Hong-Kong. Tin,
Chow et Wai,
amis depuis l'enfance, sont maintenant des collègues professionnels
sur un corps expéditionnaire afin d’infiltrer un puissant
réseau de distribution de drogue et de les éliminer de
les rues de Hong Kong.
Chow, en infiltration secret, cherche désespérément à retourner dans le
monde réel – sa femme est sur le point d'accoucher. Mais au moment où un «petit poisson» est sur
le point d'être arrêtés, les plans
changent et un «gros
poisson» est ciblé ; mettant
l'amitié de trois à une rude épreuve avec des tromperies et des trahisons riche dans l’abondance.
Evil Twin, Germany / Allemagne
2013, 12m, Christian Pfeil
Two brothers fight over a device recently stolen. A button is pressed.
The brothers are teleported through time and space. Well choreographed fight
scenes – anxious to see if the concept could be transformed to a feature-length
film.
Deux frères se disputent pour un appareil récemment volés. Un bouton est appuyé. Les frères sont téléportés à
travers le temps et l'espace. Scènes de combat bien chorégraphié – impatientes de voir si le concept pourrait
être transformé à un long-métrage.
Giovanni's Island, Japan /
Japon 102m, Mizuhu Nishikubo
A moving and touching historical animated drama that deals with the aftermath
of Japan’s defeat in World War II from the perspective of a child. On the small
fishing island of Shikotan (see map), life is idyllic, especially for brothers
Junper and Kanta until the Soviets arrive and begin occupation. World War II
had never truly touched the island of Shikotan until then. They loved to
fantasize about being on the Galactic Railroad (Kenji
Miyazawa’s children’s classic Night on
the Galactic Railroad). The boys had even adopted the same names as
the protagonists in the novel – Giovanni and Campanella.
Un drame émouvant et touchent animé historique en qui traite les conséquences
de la défaite du Japon dans la Seconde Guerre Mondiale de la perspective d'un
enfant. Sur la petite île de pêche de Shikotan (voir la carte), la vie est
idyllique, particulièrement pour les frères Junper et Kanta jusqu'à ce que les
Soviétiques arrivent et commencent l’occupation. La Seconde Guerre Mondiale na jamais vraiment touché l'île de Shikotan jusque-là. Ils
aimaient de fantasmer d'être sur le Chemin de Fer Galactique (Train de Nuit dans la Voie Lactée, roman
classique pour les enfants de Kenji Miyazawa). Les garçons avaient même
adopté les mêmes noms que les protagonistes dans le roman – Giovanni et
Campanella.
Krrish 3, India / Inde 2013,
152m, Rakesh Roshan
An ambitious Bollywood superhero blockbuster that easily rivals Hollywood’s
– amazing special effects, big-scaled action sequences and numerous fight
scenes. Krishna (Krrish) Mehra lives with his pregnant wife Priya and his
brilliant scientist father Rohit. He is having a lot of difficulty in balancing
his family and professional lives with his superhero life. This becomes even
more difficult when a deadly virus is released – first in Namibia then in
Mumbai. Krishna helps his father find the antidote. This infuriates Kaal, an
evil scientist seeking to cure his infirmities. With his army of animal
mutants, Kaal seeks to terrorize the world.
Un film a succès ambitieuse de super héros de Bollywood qui rivalise
facilement ceux d’Hollywood – des effets spéciaux stupéfiants, des scènes
d'action à grande déploiement et de nombreuses scènes de combat. Krishna
(Krrish) Mehra vit avec son épouse enceinte Priya et son père Rohit, un
brillant scientifique. Il a beaucoup de
difficulté en équilibrant sa vie de famille et sa vie professionnelles avec ce
lui de super héros. Ceci devient bien
plus difficile quand un virus mortel est libéré – d'abord en Namibie puis en Mumbai. Krishna
aide son père à trouver l'antidote. Ceci exaspère Kaal, un scientifique mauvais
cherchant à traiter ses infirmités. Avec son armée de mutants d’animaux, Kaal cherche à terroriser
le monde.
The One that I Love, United
States / États-Unis 2014, 101m,
Charlie McDowell
Ethan and Sophie are stuck in a loop of therapy sessions in a last ditch
attempt to bring back the marital bliss and to save their relationship. After
many failed sessions, their therapist suggests that they try a couple’s retreat
which will provide them the ideal setting to relax and reflect introspectively
on their relationship. At first, things seem to be going quite well, but it is
quickly discovered that not all is what it seems – something bizarre,
otherworldly and threatening. Witty, sophisticated and emotionally authentic
with plenty of surprising plot twists and an original and thought provoking
concept.
Ethan et Sophie sont prisonnières d’une série des sessions de thérapie
dans une dernière tentative pour ramener le bonheur conjugal et a sauver leur relation.
Après de nombreuses sessions échouées, leur thérapeute suggère qu'ils essayent une
retraite pour couple qui leur fournira l'environnement idéal pour se détendre
et de réfléchir introspectivement sur leur relation. Au début, les choses
semblent aller tout à fait bien, mais on découvre rapidement que tout n’est ce
qu’il semble – quelque chose de bizarre,
d'un autre
monde et menacent. Plein d'esprit, sophistiqué et avec émotion authentique
avec une abondance de rebondissements d’intrigues surprenant et un concept original
et suscite la réflexion.
Heavenly Sword, United
States / États-Unis 2014, 86m,
Gun Ho Jang
Far in the ancient past, a heroic warrior grasping a sword of unearthly power
puts an end to a dark and deathly war, terminating the reign of terror of the malevolent
power-mad Raven Lord. The hero vanishes into the mists of legend. The sword
passes from hand to bloody hand until a nomadic honorable warrior clan becomes
its guardians. But who will be the hero
if the dark evil of Raven Lord is reawakened? King Bohan attacks the clan’s village seeking
to possess the sword. It is up to Nariko and Kai, daughters of the clan leader,
to discover.
Dans une lointain passé, un guerrier héroïque saisissant une épée de
puissance surnaturelle met fin à une guerre sombre et mortelle, terminant le
règne de la terreur de l’assoiffé de pouvoir maléfique Raven Lord. L’héros dis honorable
paraît dans les brumes de la légende. L'épée passe d’une main ensanglante à l’autre
jusqu'à un clan guerrier nomade devient ses gardiens. Mais qui sera l’héros si le mal foncé de
Raven Lord ce réveille ? Le Roi Bohan
attaque le village du clan en cherchant à posséder l'épée. Il revient a Nariko et
Kai, filles du chef de clan, a découvrir.
Uzumasa Limelight, Japan /
Japon 2014, 103m, Ken Ochiai
Kamiyama has been a legendary kirare-yaku for Kyoto's Uzumasa Studio,
appearing in a weekly classic chanbara television series. He was required, in a
cinematic manner to 'die by the sword'. After 40 years on the air, the studio
decides to cancel. Kamiyama has been relegated to daily displays of his art in
the studio’s theme park. Have the values of the past been lost and made
irrelevant to the new generation? – not in the eyes of teenager Satsuki. Touching
and moving, this drama teaches the value of all generations (past, present and
future) in adding to mankind’s legacy.
Kamiyama a été un légendaire kirare-yaku pour le Studio d'Uzumasa de Kyoto, apparaître d'une série télévisée chanbara classique hebdomadaire. Il a été
requis, d'une façon cinématographique « de mourir par l'épée ». Après
40 ans sur les ondes, le studio décide de le retirée. Kamiyama a été relégué à des
démonstrations quotidiennes de son art dans le parc thématique du studio. Est-ce-que
les valeurs du passé ce sont perdues et rendu
sans rapport pour la nouvelle génération ? – pas aux yeux de l'adolescente Satsuki. Touchant
et émouvant, ce drame enseigne la valeur
de toutes les générations (le passe, le présent et le futur) ; s'ajoute a l’héritage de l'humanité.
Jack and the Cuckoo-clock
Heart / Jack et la Mécanique du Cœur, France / Belgium / Belgique 2013, 90m, Stéphane
Berla / Mathias Malzieu
Jack was born on a bitterly cold wintery night in a desolate
wilderness. His mother, who was on the verge of perishing, was brought into
the home of Madame Madeleine – a remarkable and mysterious woman who lives on a
hilltop. Madame Madeleine discovers that Jack’s heart is a chunk of ice. Replacing
it with a miniature cuckoo clock, Jack must follow three important rules – rewind
it daily, avoid strong emotions and never fall in love (hard to keep). The
animation had the quality of a low budget Tim Burton – it lacked his attention
to detail (i.e. a poor imitation).
Jack est né lors d’une nuit hivernale glaciale dans un désert désolé. Sa
mère, qui était sur le bord de mourir, a été amenée dans la maison colline de
Madame Madeleine – une femme
remarquable et mystérieuse qui vit sur un sommet. Madame Madeleine découvre que
le cœur de Jack est un morceau de glace. Le remplaçant avec une horloge de
coucou miniature, Jack doit suivre trois règles importantes – le remonter toutes les jours,
évitez les émotions fortes et ne soyez jamais amoureux (dur à être fidele).
L'animation avait la qualité d'un Tim Burton a faible budget – il n’avait pas son attention au détail
(c.-à-d. une mauvaise imitation).
Yasmine, Brunei Darussalam /
Brunei Darussalam 2014, 90m, Siti Kamaluddin
Yasmine is free spirited, unruly and rebellious; lives alone with her
strict father; looks forward to being with her three best friends at the
same college. About to meet up with them
to take a ‘forever friends’ pact, her father tells her that the loan has been
refused and that she would need go to a grim public college. Against the wishes
of her father, she secretly joins the college’s silat club. She is in love with
Adi. She is determined to win the
competition, especially against Dewi, her rival. This is Brunei Darussalem’s first
commercial film.
Yasmine est de l’esprit libre, indiscipliné et rebelle ; vit seule avec
son père strict ; se réjouit d'être avec ses trois meilleurs
amis au même collège. A propos de les rencontrer pour prendre un pacte
« d’amitié pour toujours », son père lui dit que le prêt a été refusé et
qu'elle devrait aller à un collège publique sévère. Contre les
souhaits de son père, elle adhère secrètement au club du silat du collège. Elle est en
amour avec Adi. Elle est déterminée de gagner la concurrence,
particulièrement contre Dewi, son rival. C'est le premier film commercial de
Brunei Darussalem.
Mr. Go, South Korea / Corée du
Sud / China / Chine 2013, 132m, Kim Yong-hwa
Spectacular, thrilling, exciting and ambitious Asian blockbuster in 3D about
a gorilla who becomes a player for a Korean baseball team. 15-year-old Wei
Wei has lived with the circus all of her life. The two closest in her life are
her grandfather, the circus ringmaster and Ling Ling, a mighty gorilla who can
handle a baseball bat. Her grandfather perishes in the Great Sichuan Earthquake,
leaving a heavy unpaid debt. With loan sharks threatening the family circus, Wei
Wei signs with Sung, an unethical scout for the Doosan Bears. Ling Ling, now called
Mr. Go, is an immediate sensation.
Blockbuster Asiatique en spectaculaire, palpitant, excitant et
ambitieuse en 3D, sur un gorille qui devient un joueur pour une équipe de base-ball Coréenne.
Wei Wei (15 ans) a vécu tout sa vie avec le cirque. Les
deux le plus proche dans sa vie sont son grand-père, le maitre de piste du
cirque et Ling Ling, un gorille puissant qui peut manipuler une batte de
base-ball. Son grand-père périt dans le grand tremblement de terre de Sichuan,
laissant une dette lourde impayée. Avec les usuriers menaçants menaçant le
cirque familiale, Wei Wei signe avec Sung, un scout non conformiste pour les Doosan
Bears. Ling Ling, maintenant appelé le M. Go, est une sensation immédiate.
Ingtoogi: The Battle of the
Internet Trolls, South Korea / Corée du Sud 2013, 98m, Um Tae-hwa
A quirky comedy that is an in-depth study of the subculture of Internet
gaming and how its participants can often obscure the line between the real
world and the fantasy world of the game. Many gamers often take their online
feuds into the urban streets. Manboobs and Koolkidneyz (real name: Tae-sik) have
been feuding on an online boxing game for a long time. Manboobs tricks Tae-sik
into meeting him in the park to ‘discuss’ a truce. Instead Manboobs humiliates
Tae-sik by beating him up remorselessly, videotaping and posting it online. Tae-sik,
thoroughly humiliated, vows to get his revenge.
Une comédie excentrique qui est une étude approfondie de la subculture du
jeu d'Internet et comment ses participants peuvent souvent obscurcir la ligne
entre le monde réels et l'univers fantastique du jeu. Beaucoup de joueurs prennent
souvent leurs querelles en ligne dans les rues urbaines. Manboobs et
Koolkidneyz (vrai nom : Tae-sik) ont été à rivaliser sur un jeu de boxe
en ligne pendant une longue période. Manboobs astuces Tae-sik de le
rencontrer au parc pour 'discuter' une trêve. Au lieu de
cela Manboobs humilie Tae-sik en le battre impunément, le filmer et le mettre
en ligne. Tae-sik, complètement humilié, se voue à obtenir sa vengeance.
The Huntresses, South Korea /
Corée du Sud 2014, 107m, Park Jae-hyun
Asiatic variation echoing Charlie’s Angels and the
Three Musketeers with elements of James Bond (its ingenious gadgetry). A 17th century
(Joseon era Korea) setting, Jin-ok, Hong-dan and Ga-bi work as bounty hunters
for their unethical manager, Mu-myeong. Mu-myeong has been contracted by the
police chief to apprehend the elusive Gong Gu and retrieve a precious artifact.
Minister Kim, who is plotting with the Chinese agents of Qing to undermine
Joseon’s king, is also on Gong Gu’s trail . This assignment is linked to tragic
events in Jin-ok’s past. Visually delightful containing the right mix of
comedy, action and intrigue.
La variation Asiatique faisant l’écho de Drôles de Dames et de Les Trois Mousquetaires avec des
éléments de James Bond (ses accessoires ingénieux). Au 17e siècle
(l’ère Joseon en Corée), Jin-ok, Hong-dan et Ga-bi travail comme des chasseurs
de primes pour leur gérant immoral, Mu-myeong. Mu-myeong a été contracté par le
chef de police d’appréhender Gong Gu et de récupérer un artéfact précieux. Le Ministre
Kim, qui conspire avec les agents Chinois de Qing pour saper le roi de Joseon,
est également sur la trousse de Gong Gu. Cette mission est liée aux événements
tragiques dans le passée de la vie de Jin-ok. Visuellement charmant contenant
le bon mix de la comédie, de l'action et de l'intrigue.
Bag Boy Lover Boy, United
States / États-Unis 2014, 79m,
Andres Torres
Albert, borderline autistic and socially awkward, is a Manhattan street
hot-dog vendor working the night shift. He is often mistreated and abused by his
customers. One night, Ivan Worthington – a photographer of erotica – offers
Albert a job, promising to teach him ‘the art of photography.’ Ivan fancies himself
as the next Diane Arbus (1923-1971); thinking he
could do so by exploiting Albert’s oddness. Albert, however, desperately wants
to be a photographer. When Ivan goes on
a ‘business trip’, Albert begins to entice women off the street into his
‘mentor’s studio; but can he handle the power of the camera?
Albert, pratiquement autiste et socialement maladroite, est un vendeur
de hot dog sur les trottoirs de Manhattan, travaillant le shift de nuit. Il est souvent maltraité et abusé par ses
clients. Une nuit, Ivan Worthington – un photographe d'érotisme- offres Albert
un travail, en lui promettant de l’enseigner « l'art de la photographie. » Ivan a
l’envie d’être le prochain Diane Arbus (1923-1971);
en pensant qu’il pourrait l’être en exploitant l'étrangeté d'Albert. Albert,
cependant, veut désespérément être un photographe. Quand Ivan part en « voyage d'affaires »,
Albert commence à attirer des femmes de rue pour les amener au studio de son « mentor »;
mais peut-il manipuler la puissance de l'appareil-photo ?
Guardians of the Galaxy /
Les Gardiens de la Galaxie, United States / États-Unis 2014, 122m, James
Gunn
In 1988, on the day of
his mother’s death, Peter Quill is taken hostage by a group of alien thieves
and smugglers called The Ravagers. 26 years later, Quill is on the planet Morag
stealing a mysterious spherical orb. It
turns out that this orb is being coveted by Ronan, a powerful villain with
ambitions that could destroy the universe. To prevent this orb from falling
into the hands of Ronan, Quill forms an uneasy alliance with a quartet of
desperate misfits:
Rocket – a genetically engineered raccoon who totes a gun;
Groot – a tree-like humanoid;
Gamora – an alien trained to be an assassin who betrays Ronan;
Drax the Destroyer – a warrior seeking vengeance for the murder of his
parents;
Collectively known as Guardians of
the Galaxy, they must rally all
their friends and foes in order to combat the menace that the orb poses on the
universe if it falls into the wrong hands.
Thrilling 3D special effects, a 1980s soundtrack and a stellar cast make
this an exciting addition to the Marvel Universe.
En 1988, le jour de la mort de sa mère, Peter Quill est prise en otage par un groupe de voleurs et contrebandiers
extraterrestre appelés les Ravagers. 26 ans plus tard, Quill est sur la planète
Morag volant un orbe mystérieux et sphérique. Il se trouve que cet orbe est convoité par Ronan, un méchant puissant
avec des ambitions qui pourraient détruire l'univers. Pour empêcher que cet orbe
se trouve dans les mains de Ronan, Quill
forme une alliance fragile avec un quartet d’héros marginaux :
Rocket – un raton laveur génétiquement modifié qui porte un arme à feu;
Groot – un humanoïde arborescente;
Gamora – un extraterrestre entrainé pour être un assassin qui trahit
Ronan ;
Drax le Destructeur – un guerrier cherchant de se revendiquer pour l’assassinat
de ses parents ; Collectivement connu
comme les Gardiens de la Galaxie, ils
doivent rassembler tous leurs amis et leurs ennemis afin de combattre la menace
que l’orbe pose sur l'univers s'il tombe dans les mauvaises mains. Les
effets spéciaux palpitants en 3D, une bande sonore des années 80 et une distribution
stellaire font à ceci une addition passionnante à l'Univers de Marvel.
[Exception made to 99-word rule / Exception faite au
règle de 99 mots]
WEEK 1 SEMAINE: July 17 Juillet
Kraftidioten / In Order of
Disappearance, Scandinavia / Scandinavie 2014, 115m, Hans Petter Moland
With the breathtakingly gorgeous snowy Norwegian landscape as backdrop,
this film answers, in a blood-soaked dark-comedic style, the frequently spoken
cinematically phrase 'a father must avenge his son's death.' Not long after
Nils (local snowplow driver) has been awarded ‘Citizen of the Year’ for
upstanding community work, he learns that his son has died of a heroin
overdose. Nils does not believe that his son was a junkie so he proceeds to
seek out those responsible. As the body count rises, so do tensions between the
Swedish and Serbian cartels. Excellent performances, especially from Stellan
Skarsgärd and Bruno Ganz.
Avec le paysage magnifique Norvégien enneigé à couper le soufre comme toile
de fonds, ce film répond, dans un style sombrement
comique sanglant, l'expression cinématique souvent prononcer « un père
doivent venger la mort de son fils. » Peu de temps après que Nils (le
déneigeur local) a reçu le prix pour «Citoyen de l'Année » pour un
travail communautaire qui se tient droit,
il apprend que son fils est mort d'un surdosage d'héroïne. Nils ne croit pas
que son fils était un drogué ainsi il procède chercher ceux responsables. Comme
le compte de corps monte, ainsi les tensions entre les cartels Suédois et Serbes.
Des excellentes interprétations, spécialement de Stellan Skarsgärd and Bruno
Ganz.
Cheatin', United States /
États-Unis 2013, 76m,
Bill Plympton
An animated (in his usual carefree and loose yet masterfully controlled hand-drawn
style) tale of 'love at first bump’ (the two protagonists Ella and Jake meet on
a bumper-car ride), lustful romantic bliss, jealousy, betrayal and revenge. The
film is without dialogue, using mainly grunts and sighs, relying on imagery and
a Gallic soundtrack composed by France’s Nicole Renaud. The film contains an
element of fantasy in the form of a mysterious machine that transfers souls
from one body into another.
Un conte animé (sans son style habituel dessinées à la main insouciant et lâche mais magistralement contrôlé) de « de
l'amour aux premier taponnage »
(les deux protagonistes Ella et Jake se rencontre sur un manégé d’autos tamponneuses),
du bonheur romantiques lascifs, de la jalousie, de la trahison et de la vengeance.
Le film est sans dialogue, en utilisant principalement des grognements et des soupirs, s’appuyant sur l’imagerie et une bande sonore Gallique
composée par Nicole Renaud de la France. Le film contient un élément de
fantaisie sous forme de machine mystérieuse qui transfère les âmes à partir
d'un corps dans un autre.
The Portrait Studio, Japan /
Japon 2013, 17m, Takashi Nakamura
An exquisitely detailed animation. It is the delightfully nostalgic tale
of a portrait studio photographer who desperately tries to coax a smile out of
client who as a toddler with her parents first arrived at his shop on a hill.
The film transcends a whole lifetime passing through wars and disasters.
Une animation
extraordinairement détaillée. C'est le conte charment et nostalgique d'un
photographe de studio de portrait qui essaye désespérément de cajoler un
sourire hors du client qui comme un enfant, qui avec ses parents, est arrivé pour
la première fois à son magasin sur une colline. Le film dépasse une vie entière
en passant par des guerres et des désastres.
White Bird in a Blizzard,
United States / États-Unis 2014, 91m,
Greg Araki
An intense mystery thriller that removes the veneer of ‘perfection’ that
often envelops the typical suburban family and demonstrates how life's events
can often overwhelm, especially for a teenager. 17-year-old Kat Connors
lives in an idyllic suburban environment and is very close to her mother Eve. Eve begins to show signs of dissatisfaction
with her marriage to her husband Brock (erratic behavior, evasiveness and frequent
mood swings). Kat becomes concerned. Her mother vanishes without a word. Kat is
convinced that that she has found a new life. Time passes; doubt fills her mind;
the real truth is slowly revealed.
Un récit de mystère à suspense intense qui enlève le placage « de
la perfection » qui souvent enveloppe la famille suburbaine typique et
démontre comment les événements de vie peuvent souvent accabler,
particulièrement pour un adolescent. Kat Connors(17) vivent dans un
environnement suburbain idyllique et elle est très proche a sa mère, Eve. Eve commence à montrer des signes de
mécontentement en ce qui concerne son mariage à son mari Brock (des comportements
erratiques, des manières évasives et ses nombreuses sautes d'humeur). Kat s’inquiète.
Sa mère disparaît sans un mot. Kat est
convaincu que sa mère a trouvé une nouvelle vie. Passages de Temps ; le doute
remplit son esprit ; la vraie vérité est lentement indiquée.
Camchat, United States / États-Unis 2014, 11m, Blake Pruitt
I found this film to be voyeuristic, narcissistic and personally offensive.
J'ai trouvé ce film pour être voyeur, narcissique et personnellement
offensive.
“Thou
wast Mild and Lovely” + “Butter on the Latch”, United States /
États-Unis, Josephine Decker
Double bill of American film director’s
first two films; both done in a non-narrative dreamlike style using many
experimental techniques and almost exclusively improvised. Both convey an atmosphere
that is foreboding, mysterious, primal and sensual. You initially say to yourself
“This is going nowhere” but you remain glued to your seat until the very end
when things boil over becoming violent and horrific.
Programme à
deux des premiers films du réalisateur Américain
; fait dans un style idyllique de non-récit en utilisant beaucoup de techniques
expérimentales et presque exclusivement improvisé. Tous les deux donnent une
atmosphère qui est sinistre, mystérieuse, primitif et sensuelle. Initialement,
vous dites à vous-même « que ceci
va nulle part » mais vous restez collé à votre siège jusqu'à la fin, quand
les choses débordent, devenant violent
et terrifiant.
Thou
wast Mild and Lovely, 2014, 94m
Akin has been hired to work all summer on a
farm in Kentucky owned by Jeremiah who lives with his beautiful daughter Sarah.
Akin hides the fact that he is married. The three form a strange relational
triangle as Jeremiah keeps a sleazy and watchful, almost abusive eye as Sarah
seduces Akin. When Akin’s wife surprisingly enters into the farm’s ‘bubble universe’...
Akin a été engagé
pour travailler tout l'été à une ferme au Kentucky possédé par Jérémie qui vit
avec sa belle fille Sarah. Akin cache le fait qu'il est marié. Les trois formes
un triangle relationnel étrange comme Jérémie garde un œil léger et attentif,
presque abusif pendant que Sarah séduit Akin. Quand l'épouse d’Akin entre étonnamment dans « l'univers de bulle » du de la ferme …
Butter
on the Latch, 2013, 64m
Old friends, Sarah and Isolde, reunite at a
Balkan folk song and dance camp in the woods of Mendocino, California. Sarah
gets wrapped up in the festivities but soon loses touch with reality. The line separating reality from fantasy becomes blurred.
Sarah et
Isolde, des vieux amis, ce réunissent à un camp de chanson folklorique et de danse Balkanique
dans
les bois de Mendocino en Californie. Sarah est enveloppée dans les festivités
mais perd rapidement contact avec la
réalité. La ligne séparant la réalité de l'imagination devient embrouillée.
Red
Family, South Korea / Corée du Sud 2013, 99m, Lee Ju-hyoung
To be a spy one must blend into the foreign
culture, totally adapting by leaving our own culture and ideological
concepts behind – anything that could compromise us. The pressure increases exponentially
when one’s origin is a repressive one and even more so as part of a group (i.e.
family). One ‘small’ error can engender serious consequences. This poignant and
uplifting drama with the right mix of comedy and human drama superbly examines
these pressures weighing on those sent on these missions of espionage on behalf
of the motherland. The film seemed to be a bit short and erratically edited.
D’être un
espion ont doit se fondre dans la culture étrangère, s'adaptant totalement en
laissant notre propre culture et nos concepts idéologiques derrière – quelque
chose qui pourrait nous compromettre. La pression augmente exponentiellement si
l'origine est répressive et encore plus comme en tants que partie d'un groupe
(c.-à-d. famille). Une petite « erreur » pourrait engendrer des conséquences graves. Ce
drame intense et édifiant avec un bon mélange de la comédie et d’humanisme superbement examine ces pressions pesant sur
ceux envoyées en ces missions de l'espionnage au nom de la mère patrie. Ce film
a semblé être un peut court et avec un montage erratique.
Kumiko
the Treasure Hunter, United States / États-Unis 2014, 105m, David Zellner
Kumiko is socially awkward and timid; her only
'connections' are a pet rabbit and a passive-aggressive mother. Seeing Fargo by the Coen Brothers on a found VHS cassette, she takes its
opening declaration at face value. Believing
it to be a documentary, she is convinced that the principle character, Steve
Buscami, had actually buried a suitcase full of money. Convinced that she knows
the exact location, she leaves her job in Tokyo and books a flight to Minneapolis.
Strange and beguiling, this unusually
quirky and melancholic film explores the desperations of one who has a crushing
and lonely life.
Kumiko est socialement
maladroit et timide ; ses seules « raccordements » sont un lapin
d'animal de compagnie et une mère passif-agressif. Voyant Fargo par les frères Coen sur une cassette VHS trouvée, elle
prend sa déclaration d'ouverture à la valeur nominale. En pensant que ceci est un documentaire, elle
est convaincue que le caractère principal, Steve Buscami, avait réellement
enterré une valise rempli d'argent. Convaincu qu'elle connaît l'endroit exact,
elle lâche son emploi à Tokyo et réserve un vol vers Minneapolis. Étrange et séduisant, ce film
exceptionnellement bizarre et mélancolique explore les désespoirs de quelqu'un qui a un une vie écrasent et isolée.
Crows Explode, Japan / Japon
2014, 129m, Toshiaki Toyoda
An extremely violent teen-thug action-drama. High-school
gangs, individually and collectively, fight in order to determine who is the
fiercest among them. At the Suzuran All-Boys High School, Toru Gora, currently
holding that position, is bored due to lack of competition. Two new transfer
students swagger through the front gates …
Kazeo’s reputation precedes him
yet he has little interest in fighting.
Ryohei arrives in a chauffeured car, hinting at a link to organized
crime. Fists fly and beatings abound as rivalries, both old and new, grow
especially when a full-scale war brews with the rival school, Kurosaki
Industrial.
Un drame d’action, extrêmement violent, de gangster adolescent. Des
gangs de lycée, individuellement et collectivement, combat afin de déterminer
qui est le plus féroce parmi eux. Au Suzuran All-Boys High School, Toru Gora, qui
tient présentement ce position, s’ennui du au manque de concurrence. Deux nouveaux
étudiants transférés rentrent par les portes d'avant avec une démarche assurée …
La réputation de Kazeo le précède pourtant il a peu d'intérêt pour le
combat. Ryohei arrive en limousine, fassent
naitre des soupçons d’un lien au crime organisé. Les poings volent et les
battements abondent pendant que les rivalités, vieilles et nouvelles, se
développent particulièrement quand une guerre complète brasse avec Kurosaki Industriel,
une école rivale.
Nuigulumar Z (Gothic Lolita Battle
Bear), Japan / Japon 2014, 101m, Noboru Iguchi
A teenage girl dressed in Gothic
Lolita style fuses with a powerful alien entity (together called Nuigulamar Z). The entity had entered
into a teddy bear named Buusuke – so named due to its button eyes. He is one of
two survivors of his race. The other has become evil and has turned many into
zombies in his quest to rule the world. The evil entity had also entered into a
teddy bear (this one is black) and has also fused with another human. The
extreme use of special effects (Tokusatsu)
made this a zany-wacky-comedic joyride from start to finish.
Une fille
d'adolescent habillée dans le style Gothique Lolita est fusionnée
avec une puissante entité extraterrestre (ensemble ils sont nommés Nuigulamar Z). L'entité était entrée
dans un ours de nounours appelé Buusuke – ainsi nommée en raison de ses yeux en
boutons. Il est l'un de deux survivants de sa race. L'autre est devenu malveillant
et a transformé beaucoup de gens en zombis à sa quête pour dominer le monde.
L'entité malveillante avait également entrée dans un ours de nounours (celui-ci
est noir) et a également fusionner avec un autre humain. L'utilisation extrême
des effets spéciaux (Tokusatsu)
a fait de ceci une balade fou-farfelu-comique à partir du début à la fin.
The Zero Theorem / Le Théorème
Zéro, United Kingdom / Royaume Uni / Romania / Roumanie 2013, 106m, Terry
Gilliam
Slaving all day working for a faceless, soulless corporation, Qohen Leth
sees no point in leaving his home, sitting at a desk pounding numbers into a
computer. He wishes to speak to Management to allow him work from home. He
claims ‘We are dying and We are expecting a phone call that will give meaning
to a meaningless existence. Management assigns him the task of ‘proving’ the
Zero Theorem, a mathematical formula that if proven true, will show that the
reason for all existence is nothing. A company-provided online psychiatrist,
Qohen’s supervisor, Management’s genius son and Bainsley (a beautiful woman)
help him to discover love and happiness thereby proving that existence does
have meaning. Gilliam has proven once again that he has a vivid imagination
with another one of his bizarre, dystopian visions. Excellently cast with superb
performances throughout.
Asservissant toute la journée travaillant pour une société sans visage
et sans âme, Qohen Leth ne voit aucun point en quittant sa maison, asseyant à
un bureau entrant des chiffres dans un
ordinateur. Il désir de parler à la Gestion pour lui permettre de travailler a domicile.
Il déclare `que nous mourons et nous nous attendons un appel par téléphone qui nous donnera la
signification à une existence sans signification. La Gestion lui assigne le tâche
de `valider' le Théorème Zéro, une formule mathématique qui si prouvées vraies montrera que la raison de toute
l'existence n'est rien. Un psychiatre en ligne fourni par la compagnie, le superviseur
de Qohen, le fils génie de la Gestion et
Bainsley (une belle femme) l'aident à
découvrir l'amour et le bonheur montrant de ce fait que l'existence a de la
signification. Gilliam a prouvé de nouveau qu'il a une imagination vivant avec un
autre de ses visions bizarres et dystopique. Un casting excellent avec des performances superbes partout.
[Exception made to 99-word rule / Exception faite au
règle de 99 mots]
Jellyfish Eyes, Japan / Japon
2013, 101m, Takashi Murakami
Recently widowed, Yasuku Kusakabe moves to a suburban town to start a
new life for herself and her son, Masashi. Though overwhelmed with sadness,
Masashi acts cheerfully for his mother’s sake. While helping her unpack, he encounters
a strange creature resembling a jellyfish. Masashi names it Kurage-bo
(Jellyfish Boy). On his first day at school, Masashi discovers that all of the
children have their own unique F.R.E.I.N.D. It turns out that cloaked
scientists are doing research into using the children’s negative energy to
unleash a powerful sinister force. Contains many elements of classic
‘cuddly-creature-films’ (ET, Gremlins, Muppets etcetera).
Récemment veuf, Yasuku Kusakabe déménage à une ville suburbaine pour
commencer une nouvelle vie pour elle-même et son fils, Masashi. Portant accablé
avec une tristesse, Masashi agit gaiement par égard à sa mère. Tout en l'aidant
déballez, il rencontre une créature étrange ressemblant à une méduse. Masashi
l'appelle Kurage-bo (garçon de méduses). Son premier jour à l'école, Masashi
découvre que tous les enfants ont leur propre F.R.E.I.N.D. unique. Il s'avère
que des scientifiques masqués font la recherche afin d’employer l'énergie négative
des enfants pour déchainer une puissante force sinistre. Contient beaucoup
d'éléments des « films classiques de créatures en peluches » (ET, Gremlins, Muppets, etcetera).
Han Gong-ju, South Korea /
Corée du Sud 2013, 112m, Lee Su-jin
Han Gong-ju’s life is beginning anew. From the get-go, we realize that there
is shame from a recent past event. She is wary of making new friends though she
desperately wants to fit in to her new environment. She refuses to be filmed or
to go near the internet. But as she becomes more accustomed to her new
surroundings – she is accepted by her foster mother and enters a new circle of
friends – her past catches up to her (slowly being revealed through
flashbacks). The director’s first feature is a powerful Asian gem exposing an
all too familiar problem.
La vie de Han Gong-ju recommence à nouveau. Du début, nous nous rendons
compte qu'il y a de l’honte d'un événement du récent passé. Elle est
circonspecte de faire de nouveaux amis bien qu'elle veuille désespérément
s'adapter à son nouvel environnement.
Elle refuse d'être filmée ou allée près de l'Internet. Mais pendant qu'elle
s'habitue à ses nouveaux environnements – elle est acceptée par sa mère
adoptive et rentre dans un nouveau cercle d’amis – son passé la
rattrape (lentement révéler par
des flashbacks). Ce premier long-métrage du réalisateur est une gemme Asiatique
puissante exposant un problème trop
familier.
I Origins, United States /
États-Unis 2014, 116m, Mike Cahill
A scientific approach to the spiritual adage that ‘the ‘eye is the
window to the soul.’ Molecular biologist Ian Gray develops a system of using
the eye as a tool for identification, much the same way as fingerprints are
used today. When the identity of his
new-born child is confused with that of a milk farmer from Idaho, Ian embarks
on an investigative voyage that will cross the globe and challenge his most
deeply held beliefs. A science-fiction drama – appeals to the heart and the
intellect and deals with humanitarian issues: love,
religion, identity and the interconnections between people.
Une approche scientifique à l'adage spirituel que « l'œil de `est
la fenêtre à l'âme ». Biologiste moléculaire, Ian Gray, développe un système d'utilisation de l'œil
comme outil pour l'identification, plus ou moins la même manière que des
empreintes digitales sont employé aujourd'hui.
Quand l'identité de son nouveau-né est confondue avec celle d'un agriculteur
de lait d'Idaho, Ian s'embarque sur un voyage investigateur qui croisera le
globe et défie ses croyances le plus profondément tenue. Un drame de
science-fiction qui fait appelle au cœur et à l'intellect et s’occupe des
questions humanitaires : l’amour, la religion,
l’identité et les interconnexions entre les personnes.
The Mole Song - Undercover
Agent Reiji, Japan / Japon 2013, 130m, Takashi Miike
Due to incompetence and many complaints, Officer Reiji Kikukawa has to
return his badge and gun. His boss is firing him and sending him on an
undercover mission to infiltrate the powerful yakuza clan, Sukiya-kai. His goals
– arrest its leader; cut off the flood of drugs poisoning Japan. After passing a series of rigorously bizarre
tests and training, Reiji enters the world of organized crime, quickly climbs
up the ranks and earns the respect of his yakuza associates. Miike has given us
a fun freewheeling joyride, plenty of zany characters, strange animated
sequences, extravagant sets and surreal fight scenes.
En raison de l'incompétence et de beaucoup de plaintes, l’agent Reiji
Kikukawa doit retirer son badge et son arme. Son patron l’envoi des forces policières et l'envoyant sur une
mission d’infiltration dans les Sukiya-kai, du clan yakuza le plus puissant.
Ses buts – arrêter son chef ; d’interrompe le flot de drogues empoisonnant le
Japon. Après avoir passé une série de
tests et d’entrainement rigoureusement
bizarres, Reiji entre dans le monde du crime organisé, monte les rangs
rapidement et gagne le respect de ses associés de yakuza. Miike nous a donner une
ballade en roue libre amusent, une abondance de caractères fous, des séquences
animés étranges, des décors extravagante, des scènes de combat surréalistes.
Appleseed Alpha, Japan / Japon
/ United States / États-Unis 2013, 93m, Shinji Aramaki
22nd century; due to a devastating
war, Earth in ruins; lines between government, big business, criminal
underworld and civilians; man and machine – blurred and fractured. Deunan, and
her cyborg companion Briareos, wander the shattered husk that was the City of
New York, doing mercenary work for local kingpin Two Horns. On their latest
assignment they meet Iris and Olson, who are on a secret mission. They are from the fabled utopian city of
Olympus. Deunan and Briareos become entangled in a conflict that abounds with
secret schemes and large-caliber weaponry. The film is visually stunning with
realistic computer-generated animation.
22ème siècle ; en raison d'une guerre dévastatrice, la terre est en
ruines ; les lignes entre les gouvernements, les grandes entreprises, le milieu
criminel et les civils ; homme et
machine - brouillés et rompus. Deunan, et son compagnon Briareos un cyborg,
errent l’enveloppe brisée qui était la ville de New-York, faisant du travail mercenaire
pour Two Horns, le kingpin locaux. Pendent leur dernière mission ils
rencontrent Iris et l'Olson, qui sont sur une mission secrète. Ils sont de la ville utopique légendaire de l'Olympe.
Deunan et Briareos deviennent empêtrés dans un conflit qui abonde avec des complots
secrets et des armements de grand-calibre. Le film est visuellement époustouflant avec une animation
réaliste générée par ordinateur.
Kite, United States / États-Unis 2014, 90m, Ralph Ziman
Sawa is attempting to cope with life in a city awash in corruption,
drugs and human trafficking. Both her mother and father, a cop, were brutally
murdered. Karl, her father’s ex-partner, is helping her to track down the
assassins. As the body count quickly rises, Karl must work harder to prevent
the police from tracing it back to Sawa and subsequently to him. Though not a
work of art, the acting is clichéd and the plot not plausible, this violent
gritty action thriller is sure to become a midnight screening cult favorite.
Sawa essaye de faire face à la vie dans une ville inondée dans la
corruption, les drogues et le trafic humain. Sa mère
et son père, un flic, ont été brutalement assassinés. Karl, l'ex-partenaire de
son père, l'aide à dépister les assassins. Pendant que le compte de corps monte
rapidement, Karl doit travailler plus dur pour empêcher que la police le tracer
de nouveau à Sawa et par la suite à lui. Bien que ce n’est pas un chef-d’œuvre, la performance est cliché
et l’intrigue non plausible, ce thriller d’action violent et courageuse est sûre de devenir un favori de culte de projections
a minuit.
Chuck Steel - Raging Balls of
Steel Justice, United Kingdom / Royaume-Uni 2013, 15m, Mike Mort
Chuck Steel is facing the greatest challenge of his career as a cop. He
is a maverick, renegade, loose cannon, lone wolf and on the edge. The city's
most important banker has been kidnapped by a gang of vicious escaped convicts,
armed to the teeth. Steel has only five minutes to save the hostage and his
boss's career. A very delightfully violent stop motion animation.
Chuck Steel relève le plus grand défi de sa carrière comme cannette de
fil. Il est un canon non-conformiste, renégat, lâche, seul loup et sur le bord.
Le banquier le plus important de la ville a été enlevé par une troupe de
méchant échappé condamne, a armé aux dents. L'acier a seulement cinq minutes
pour sauver la carrière d'otage et de son patron. Une animation très
délicieusement violente de mouvement d'arrêt.
Jacky in the Kingdom of Women
/ Jacky au Royaume des Filles, France 2014, 90m, Riad Sattouf
A very funny political and social satire reversing the roles of the
sexes – the men are obliged to wear a veil and submit to the will of their
wives. The Realm of Bubunne has lived under this tyrannical dynasty for 16
generations. But things are about to change in ways that no one expects. Bubunne XVI announces that she is stepping
down. Her daughter will succeed her. To
continue the dynasty, XVII must choose the Great Dumbbell. The traditional
Grande Bubonnerie Ball is announced. Jacky, as with most of the single men, will
do whatever it takes to attend.
Une satire politique et sociale très drôle renversant les rôles des
sexes – les hommes sont obligés de porter un voile et de soumettre à la volonté
de leurs épouses. Le Royaume de Bubunne a vécu sous cette dynastie tyrannique pour
16 générations. Mais les choses sont sur le point de changer dans des manières
que personne ne s'attend. Bubunne XVI
annonce qu'elle démissionne. Sa fille la succédera. Pour continuer la dynastie, XVII doit choisir
le Grand Couillon. Le bal traditionnel
de La Grande Bubonnerie est annoncé. Jacky, comme avec la plupart des hommes célibataires,
fera tous qu'il peut pour assister.
Ghost in the Shell, Japan /
Japon 1995, 82m, Mamoru Oshii
A special event that not only screens a newly restored HD copy of this
classic science-fiction anime but the Lifetime Achievement Award was presented
to its director as well. It is 2029 and all of humanity is cybernetically
connected. Elite cop, Major Motoko Kusanagi and her colleagues of Section 9 of
public security are in hot pursuit of a notorious cyber-criminal named 'the
Puppet Master.' He hacks into his target's systems in order to steal their
memories and identities. A thoughtfully profound dystopian vision of an
all-too-real near-future (Google, Apple, Facebook etcetera).
Un événement spécial qui non
seulement projette ce copie nouvellement restaurée en HD de cet anime classique
de science-fiction mais a aussi remis a son réalisateur le Prix de Carrière
Honorifique. Il est 2029 et toute l'humanité est cybernetically reliée. Le policier
d’élite, Motoko Kusanagi et ses
collègues de la section 9 de la sécurité publique sont à la poursuite d'un criminel notoire cybernétique, surnommer
« le Marionnettiste. » Il pirate dans ses
systèmes cibles afin de voler leurs
mémoires et leurs identités. Une vision dystopique
pensivement profonde d'un futur proche trop
réel (Google, Apple, Facebook, etcetera).
Hwayi: A Monster Boy, South
Korea / Corée du Sud 2013, 125m, Jang Joon-hwan
1998: an infamous gang of five kidnaps
a young child to be used as leverage in a blackmailing scheme. The scheme fails
miserably. They face a dilemma – kill him or keep him alive (might turn out to
be useful). They decide to keep him. Fast forward to the year 2012, the five ‘fathers
have renamed the boy, Hwayi. Though seemingly normal, he is plagued by
nightmarish visions of being attacked by monsters. On Hwayi's first mission, he
kills for the first time. Unleashing the true identities of the monsters, he
becomes committed to taking vengeance on his ‘fathers.’
1998: un gang de cinq infâme enlève un jeune enfant à être
utilisé comme moyen de pression dans une combine de chantage. La
combine s’échoue misérablement. Ils font face à un dilemme – de le tuez ou de le garder vivant (il pourrait s'avérer
être utile). Ils décident de le garder. Rapide en avant à l'année 2012, les
cinq « pères » ont renommé le
garçon, Hwayi. Bien qu'il soit apparemment normal, il est poursuivi par des
visions cauchemardesques d'être attaqué par des monstres. Sur son première
mission de Hwayi, il tue pour la première fois. Lâchant les identités vraies
des monstres, il devient commis à prendre la vengeance sur ses « pères. »
PRIOR/ AVANT: July 17 Juillet
Maple Syrup / Sirop d’Érable, Canada 2013, 1m22s, Yoshino Aoki
A woman returns home from a trip to Canada with a suitcase full of one of its most iconic cultural elements.
Une femme rentre d'un voyage au Canada avec une valise pleine de l'un de ses éléments culturels plus emblématiques.
Le Courant Faible de la Rivière, Canada 2013, 9m, Joël
Vaudreuil
Animated film. An elderly man smoking a cigarette beside a
river, near his family cottage, recalls a coming-of-age memory that occurred at
the very spot.
Film d'animation. Un vieil homme
fumant une cigarette à côté d'une rivière, près de sa maison familiale, se rappelle
d’un souvenir de passage à l’âge qui a eu lieu à l'endroit même.
Nous Avions, Canada 2013, 18m, Stéphane Moukarzel
As with every Sunday, since their arrival in Quebec, a
modest Pakistani family have a picnic at a perfect vantage point for watching
planes land at Dorval Airport. This week is somewhat special. It is only the
fifth time the Concord is scheduled to arrive. As well, every
member of the family will learn a valuable lesson.
Comme avec tous les Dimanches,
depuis leur arrivée au Québec, une famille Pakistanaise modeste pique-niquer à
un point de vue parfait pour regarder les avions atterrir à l'aéroport de
Dorval. Cette semaine est un peu particulier. C'est seulement la cinquième fois
le Concord est prévu d’arrivée. Ainsi, chaque membre de la famille apprendra
une leçon précieuse.
Érik and the Mystery Pack /
Éric et la Meute Mystère, Canada 2013, 6m54s, Éric Papatie
After Éric’s dog Pantoufle dies, its spirit returns
and gives him an important mission to complete. A
delightful comedy-fantasy.
Après la mort de Pantoufle, le chien
d’Éric, son esprit retourne et lui donne une importante mission à accomplir. Une
comédie charmante familiale et fantastique.
The Hearing / Entendre, Canada 2013, 4m14s,
Russell Ratt-Brascoupe
The filmmaker talks about how he copes with his disability –
at the age of 13 he became deaf.
Les pourparlers du cinéaste sur
comment il a fait face avec son handicap – à l'âge de 13 ans, il devient sourd.
Softly
Spoken / Belles
Paroles, Canada
2013, 2m14s, Aanjeni Twenish
The voices of two lost souls – a boy lost in the woods and a
man caught in addiction – poetically and softly echoing each other.
Les voix des deux âmes perdues – un
garçon perdu dans les bois et un homme pris dans la dépendance –se répondent
poétiquement et doucement en écho de un à l'autre.
Traditional Healing, Canada
2013, 2m20s, Raymond Caplin
A young woman arrives in a forest that is dying due to
corporate greed. When she performs a traditional dance, the forest miraculously
comes back to life.
Une jeune femme arrive dans une
forêt qui est en train de mourir à cause de la cupidité des entreprises.
Lorsqu'elle interprète une danse traditionnelle, la forêt revient
miraculeusement en vie.
No comments:
Post a Comment