Wednesday, 14 December 2011

Vampire, Vous Avez Dit Vampire (2011)? réaliser par Craig Gillespie


{V.F. de “Fright Night (2011)”}

«Vampire, Vous Avez Dit Vampire (2011)? » est une comédie d’horreur en 3D. C'est un remake du film de Tom Holland en 1985 du même nom. Jerry Dandridge (Colin Farrell) viens d’emménagé dans un quartier de banlieue de Los Vegas, Nevada. Il a acheté la maison à côté de Jane Brewster (Toni Collette) et son fils Charlie (Anton Yelchin). Lorsque que l'appel est tenu dans la classe de Charlie, il apparaît que beaucoup d’élèves sont absent. Son ex meilleur ami, Ed Thompson (Christopher Charles Mintz-Plasse), soupçonne que Jerry est un vampire. Ed convainc Charlie d’aller avec lui à la maison d'un autre ami qui a également disparu. Charlie fini par devenir marre et quitte en disant à Ed de devenir adulte.
En rentrant chez lui, Ed confronte un intimidateur. Il se cache dans une maison vide. Jerry entre (il n'a pas besoin une invitation, ses vide) et attaques Ed.
Le lendemain, quand Charlie voit qu’Ed n'est pas en classe, il réalise qu’Ed aurait pu être en raison et se sent coupable sur ce qu'il dit de lui.  Il décide de se faufiler dans la maison de Jerry pour investiguer. Il découvre une série de chambres secrètes où Jerry maintient ses victimes en vie pour un certain temps. Charlie parvient à sauver une des victimes, mais quand elle arrive à l'extérieur elle est incinérée par la lumière du soleil.

 Charlie essaie d'enrôler le magicien et «tueur de vampires autoproclamé» Peter Vincent (David Tennant) pour l'aider à tuer son voisin vampirique. Malheureusement, Peter Vincent ne lui prend pas au sérieux de Charlie et lui jeter dehors en laissant Charlie de faire face a Jerry tout seul.
Jerry vient à la maison de Charlie pour se plaindre à sa mère que Charlie a fait irruption dans sa maison à la veille. Charlie convainc sa mère de ne pas laisser rentrer. Jerry raisonne «Si il n'y a pas de maison, je n'ai pas besoin d`une invitation » donc il explose à la maison en allumant le gaz naturel dans la maison. Jane, Charlie et sa petite amie Amy Peterson (Imogene Poots) s'échapper à peine et s`enfuie dans leur mini van. Après une bagarre et un accident de voiture, Jane se retrouve en hôpital.
Peter décide de rejoindre Charlie dans sa lutte contre Jerry et lui donner un poteau spécial qui tuera Jerry et retourner ses victimes en humains.
Colin Farrell joue le rôle d'un vampire avec beaucoup de vigueur et se prête à un sens de la terreur dans les autres personnages et de l'auditoire. David Tennant (renommée de Dr Who) et Christopher Charles-Plasse prêtent le film sa touche comique.




Fright Night (2011) directed by Craig Gillespie


“Fright Night (2011)” is a 3D comedy horror. It is a remake of the 1985 Tom Holland film of the same name. Jerry Dandridge (Colin Farrell) has just moved into a suburban neighbourhood of Los Vegas, Nevada. He has bought the house next to Jane Brewster (Toni Collette) and her son Charlie (Anton Yelchin). When role call is held in Charlie’s class, it turns out that many of the students are missing. His former best friend, Ed Thompson (Christopher Charles Mintz-Plasse) suspects that Jerry is a vampire. Ed convinces Charlie to go with him to another friend’s home who has also gone missing. Charlie eventually gets fed up and leaves, telling Ed to grow up.
Heading home, Ed is confronted by a bully. He hides in an empty home. Jerry enters (he doesn’t need an invitation, its empty) and attacks Ed.
The next day when Charlie sees that Ed is not in class, he realises that Ed might have been right and feels guilt over what he said to him.  He decides to sneak into Jerry house to investigate. He discovers a series of secret rooms where Jerry keeps his victims alive for awhile. Charlie manages to rescue one of the victims but when she gets outside to is incinerated by the sunlight.

Charlie tries to enlist magician and ‘self-proclaimed-vampire-killer’ Peter Vincent (David Tennant) for help in killing his vampiric next door neighbour. Unfortunately Peter Vincent doesn’t take Charlie seriously and kicks him out, leaving Charlie to face Jerry on his own.
Jerry comes to Charlie’s house to complain to his mother that Charlie broke into his house the day before. Charlie convinces his mother not to let him in. Jerry reasons “If there is no house, I don’t need an invitation” so he blows up the house by igniting the natural gas in the house. Jane, Charlie and his girlfriend Amy Peterson (Imogene Poots) barely escape and flee in their minivan. After a scuffle and a car crash, Jane ends up in the hospital.
Peter decides to join Charlie in his fight against Jerry and give him a special stake that will kill Jerry and turn his victims back into humans.
Colin Farrell plays the role of vampire with a lot of vigour and lends to a sense of terror in both the other characters and the audience. David Tennant (of Dr Who fame) and Christopher Charles-Plasse lend the film its comedic touch.


Saturday, 10 December 2011

Submarine by / par Richard Ayoade

This first feature film is a coming-of-age comedy. It centers on the antics and concerns of 15-year-old Oliver Tate (played with perfect credibility by Craig Roberts). Told in three chapters, sandwiched between a prologue and epilogue, Oliver has two basic objectives: to save his parents’ marriage and to lose his virginity to his first love, Jordana Bevan (Yasmine Paige).
Prologue:  Oliver’s imagination and his perception of himself are revealed; despite the frequent teasing he receives from his classmates. This is particularly drawn out when he recounts his dreams of how his classmates and even the world would react if he passed away.
Chapter 1 “Jordana”: He becomes Jordana’s boyfriend.
Chapter 2 “Graham Purvis”: Oliver’s mother’s ex-boyfriend Graham Purvis moves in next door. Oliver suspects his mother is having an affair with him.
Chapter 3 “Show Down”: Oliver’s world is crumbling. His mother did have a tryst with Graham. His relationship with Jordana is over due to a social misjudgement on Oliver’s part.
Epilogue: Oliver wonders whether all this would matter when he is 38.
The humour was low-key and nonchalant. Unlike most other films of this genre, “Submarine” deals with the subject at hand with a sense of maturity, integrity and imagination.

Ce premier long métrage est une comédie entrée de l'âge. Il est centré sur les pitreries et   préoccupations de Oliver Tate (joué avec la crédibilité parfaite par Craig Roberts), âgée de 15 ans. Raconté en trois chapitres, intercalés entre un prologue et un épilogue, Oliver a deux objectifs fondamentaux: de sauver le mariage de ses parents et de perdre sa virginité à son premier amour, Jordana Bevan (Yasmine Paige).
Prologue: L’imagination d'Oliver et sa perception de lui-même est révélé; malgré les taquineries fréquents qu'il reçoit de ses camarades de classe. Cela est particulièrement attiré quand il raconte ses rêves  comment ses camarades de classe et même du monde réagirait s’il est décédé.
Chapitre 1 «Jordana»: Il devient le petit ami du Jordana.
Chapitre 2 «Graham Purvis»: L’ex-petit ami de la mère d'Oliver, Graham Purvis emménage à cote. Oliver soupçonne que sa mère a une liaison avec lui.
Chapitre 3 «Show Down»: Le monde d'Oliver s'effondre. Sa mère avait une aventure avec Graham. Sa relation avec Jordana est rompue due à une erreur de jugement social sur la part d'Oliver.
Épilogue: Oliver se demande si tout cela aurait de l’importance lorsqu'il y a 38.
L'humour est discret et nonchalant. Contrairement à la plupart des autres films de ce genre, «Submarine » traite ce sujet sous la main avec un sens de maturité, intégrité et imagination.






Friday, 9 December 2011

The Desert of Forbidden Art / Le Désert de l'Art Interdit by / par Amanda Pope / Tchavdar Georgev


This epic and important film documents the obsessive efforts by one man to save a whole generation of Russian and Central Asian artists from being lost. Igor Savitsky (1915-1984) collected and rescued over 40,000 pieces of art, mainly avant-garde Russian, and places them in a museum in the desert city of Nukus the capital of Karakalpakstan in northern Uzbekistan. Savitsky also collected traditional Karakalpak items of folklore; items of antiquity that would otherwise have been lost forever.
Even though Savitsky (his memoirs voiced by Ben Kingsley) was often penniless, he was still able to procure funds from the very authorities that had banned the art. As is often the case, the best place to hide something is in open sight. The watchful eyes of the KGB were definitely not on Nukus.
Today the collection is still under threat from many sources.  It is a lucrative target for Islamic fundamentalists, corrupt businessmen and art profiteers, and engenders the question “On whose shoulder lays the responsibility of preservation?”
This thrilling and educational film should induce all who see it and especially those who know the value of art to be eternally grateful.
Location

Ce film épique et important documente les efforts obsessionnels déployés par un seul homme pour sauvegarder une génération d'artistes Russes et d’Asie Centrales entière ne soit pas perdues. Igor Savitsky (1915-1984) a recueillies et sauvé plus de 40,000 œuvres d'art, principalement d'avant-garde Russe et les place dans un musée dans la ville du désert, Noukous la capitale du Karakalpakistan en Ouzbékistan du Nord. Savitsky a aussi recueilli des articles traditionnels et folkloriques Karakalpaks; des éléments de d’antiquité qui aurait autrement été perdus pour toujours. Même si Savitsky (ses mémoires, exprimées par Ben Kingsley) était souvent sans le sou, il pouvait encore se procurer des fonds auprès des mêmes autorités qui avaient interdit l'art. Comme c'est souvent le cas, le meilleur endroit pour se cacher quelque chose est en vue ouvert. L’œil vigilant du KGB n'était pas définitivement sur Noukous.
Aujourd'hui, la collection est toujours sous la menace provenant de nombreuses sources.  C'est une cible lucrative pour les fondamentalistes Islamiques, les hommes d'affaires corrompus et les profiteurs d’arts, et engendre la question «Sur l’épaule duquel s’établit la responsabilité de préservation?»
Ce film palpitant et éducatif devrait provoquer  tous ceux qui le voit,  et surtout pour ceux qui connaissent la valeur de l'art d'être éternellement reconnaissants.

For more information please go to / Pour plus d'informations, S.V.P.  allez à:  
http://www.desertofforbiddenart.com/home




Thursday, 8 December 2011

Rain by Cirque-Éloise returns to Montreal / retourne à Montréal



RainRainRainRainRainRainRainRain
{For larger size click on image above / Pour une plus grande taille cliquez sur l'image ci-dessus}

Monday, 5 December 2011

French Immersion / Immersion Française by / par Kevin Tierney

Political farce about a group of unilingual Anglophones (mainly Canadians plus one from New York) going to a remote village in Northern Quebec for a two week French immersion course. The name of the village is ‘St-Isidore-du-Cœur-de-Jésus.’ The village is a perfect place for total French immersion as its demographics show that 99% of the population is ‘pure laine’ Quebecois – unilingual and fervently nationalistic. All save for one is a Tremblay. The film failed to live up to its potential of being a very funny (it is similar in its concept to Gabrielle Nadeau’s short film entitled “Quebec, Quebec.”) This was due to a lack of coherence in the script, editing and performances. The film also suffered from too many subplots. It would have worked better as a weekly television sitcom that could have been broadcast on both the English (CBC) and French (Radio Canada) networks.

Farce politique sur un groupe d'Anglophones unilingues (essentiellement Canadienne plus un de New York) se rende a un village éloigné au Nord du Québec pour un cours de deux semaines  d'immersion en Français. Le nom du village est «St-Isidore-du-Cœur-de-Jésus». Un lieu idéal pour l'immersion total en Français comme sa démographie montre que 99 % de la population son Québécois pure laine – unilingues  avec une ferveur nationaliste. Tous sauf un, est un Tremblay.
Le film n'était pas à la hauteur de son potentiel d'être très drôle (il est similaire dans son concept du court-métrage de Gabrielle Nadeau intitulé «Québec, Québec»). Ceci était dû à un manque de cohérence avec le scenario, le montage et les interprétations. Le film a également souffert de trop nombreuses intrigues secondaires. Elle aurait fonctionné mieux comme une sitcom de télévision hebdomadaire qui pouvait ont été diffusés sur le réseau Anglophone (CBC) et le  réseau Francophone (Radio Canada).


Thursday, 1 December 2011

Les Idées Heureuses – À l’Approche de la Nativité


Les Idées Heureuses – At the Approach of the Nativity

Dimanche 27 Novembre 2011 à la Salle de Concert Bourgie du Musée des Beaux Arts
Sunday, November 27, 2011 at Bourgie Concert Hall of the Museum of Fine Arts

Un programme de cantates Allemand, dirigée par le directeur artistique organiste et claveciniste Geneviève Soly, pour célébrer la saison chrétienne traditionnelle de l'Avent en anticipation de la Nativité de Jésus Christ, avec les solistes invités Adrian Butterfield au violon (le second de deux concerts – cliquez sur le lien ci-dessous pour l'article sur le  concert du 24 Novembre avec les Boréades), Natalie Michaud (co-directeur) et Vincent Lauzer sur les flûtes à bec et la soprano Marie Magistry. Le concert a été précédé d'une dissertation d’une durée de 45 minutes sur la cantate Allemande.  Geneviève Soly était l'orateur.
Mettant en vedette non seulement les plus connus, ceux de Johann Sébastian Bach (1685-1750), le concert  également mettait en vedette les cantates de  compositeurs moins connus: Wilhelm Friedrich Zachow (1663-1712 ; surtout renommé comme étant le maître d’Haendel), Christoph Graupner (1683-1760) et Johann Theodor Römhildt (1684-1756). Pour plus de détails sur les compositeurs Allemands, allez à: (la liste est dans l'ordre chronologique selon l'année de naissance)
http://www.bach-cantatas.com/Other/BaroqueMusicians.htm
Pour amener ce concert sacrée et liturgique à une conclusion fracassent était le Concerto Brandebourgeois no 4 de Bach, BWV 1049.

A program of German Cantatas, led by artistic director organist and harpsichordist Geneviève Soly, to celebrate the traditional Christian season of Advent in anticipation of the Nativity of Jesus Christ, with guest soloists Adrian Butterfield on violin (second of two concerts – click on link below for article on Les Boréades concert of November 24th), Natalie Michaud (co-director) and Vincent Lauzer on recorders, and soprano Marie Magistry. The concert was preceded by a 45 minute dissertation on the German cantata.  Geneviève Soly was the speaker.
Featuring not only the most well-known, those of Johann Sebastian Bach (1685-1750), the concert also featured cantatas by lesser known composers: Wilhelm Friedrich Zachow (1663-1712; mainly renowned as being Handel’s master), Christoph Graupner (1683-1760) and Johann Theodor Römhildt (1684-1756). For details on German composers go to: (the listing is in chronological order according to year of birth)
http://www.bach-cantatas.com/Other/Baroque-Musicians.htm.
To bring this sacred and liturgical concert to a smashing conclusion was Bach’s Brandenburg Concerto no 4 BWV 1049.

Critique du concert par Nancy Snipper ce poursuit / Review of concert by Nancy Snipper follows:

Baroque at its Best with Butterfield in ‘Les Idées Heureuses’ Choral Concert

When Adrian Butterfield puts his bow to string, you know you are in for a treat. As the featured violinist in Geneviève’s Soly’s ‘Les Idées Heureuses’ latest November 27th concert in Montreal, he beautifully brought to musical life the program’s German religious music whose lyrics were sonorously highlighted through the fine soprano voice of Marie Magistry in the all Baroque German choral program.  The performance illustrated Mr. Butterfield’s exceptional ability to tie together taut rapid tempos and various rhythms inside complex contrapuntal melody lines. Effortlessly yet audaciously, he expertly united organ, recorder, violist, cello and double bass into the celebratory liturgy the audience was privy to. His passion for Baroque music poignantly resonated throughout the new neoclassical ecclesiastical hall while magical light wafted through the stunning antique stained glass windows cocooning us all from on high. Indeed, the beautiful serenity of the Bourgie Concert Hall of the Museum of Fine Arts provided architectural inspiration that visually harmonized with the glorious music we heard that afternoon. Choral works by Bach, Zachow, Graupner and Römhildt emanated appropriate, joy, solemnity and mystery. Clearly, every lyric was enlivened by each member’s masterful execution of string ensemble playing - not surprising, considering, these performers are the pick of the crop when it comes to early music.  Outstanding was the recorder playing of Natalie Michaud who also happens to be co-artistic director of the Baroque Music Society Les Idées Heureuses - along with founder Geneviève Soly. Michaud was perfectly paired with fellow recorder wiz, Vincent Lauzer, and as the duo dashed off in dazzling manner Bach’s Brandenburg Concerto no 4, listeners were spellbound.  For the second movement, they retired to the wings – remaining unseen. This vanishing act was most effective in softening their sonorous haunting replies to the strings who took center stage. Of course, one can’t review this concert without mentioning the force behind it all, Genevieve Soly.

Her passion for the organ was most obvious during a pre-concert lecture on German Baroque Choral Music wherein she ran back and forth from organ to lectern in order to demonstrate some compositional structures in each piece that would be heard in the ensuing performance. During her solo performance of Graupner’s Cantata I found she employed rubato in parts that did not necessitate such a romantic ploy; this was done when a new line of melody was introduced in the organ music. It threw off tempo and created an unneeded slowness in the piece that was somewhat unwelcome. Still, Ms. Soly is astoundingly brilliant in her playing ease, and clearly, she was a key player in contributing an exquisite polished quality to the entire concert experience. Her harpsichord playing perfectly anchored the other performers in the Brandenburg concerto. She is the queen of the Baroque music scene in Quebec, and has garnered countless prestigious awards for her brilliance. In closing, it must be said that although Mary Magistry got off to a weak vocal start in the first choral piece by Bach, she immediately redeemed herself, taking us to heights of bliss with her pure tone, injecting each song with just the right amount of vocal reverence and feeling.

For other related concerts reviewed on this blog please click on / Pour les autres concerts relies sur ce blog S.V.P cliquer sur:
http://smrcultureplus.blogspot.com/2011/02/two-incomparable-counter-tenors-in.html
http://smrcultureplus.blogspot.com/2011/11/le-violon-de-leclair-leclairs-violin.html