Sunday, 2 August 2020

Monthly Film Chronicle – April 2020


 Chronique Mensuelles de Film – Avril 2020
A monthly chronicle of films (features, medium or shorts) seen throughout the current month from any source. Commentaries will be limited to 99 words or less. Film festivals will be hyperlinked. If time permits certain films will be elaborated on and be posted under the label “Film Box Office” (100-399 words) or “Film Review” (400 or more) (number of words based on English only). 
Une chronique mensuelle de films (long-, moyen- ou court-métrages) vu tout au long du mois en cours de n'importe quelle source. Les commentaires sera limitée à 99 mots ou moins. Les festivals du film seront notés avec un lien hypertexte. Si le temps le permet certains films seront élaborer  et afficher sous l'étiquette « Film Box-Office » (100-399 mots) ou « Film Review » (400 ou plus) (le nombre de mots est basé sur l’Anglais seulement).

(Last update / Dernière mis-a-jour:  September 15 Septembre 2020
Films are listed the order seen scrolling down.   Films seront énumérés en ordre vue défilant vers le bas.)
******************************************************************************

MyFrenchFilmFestival

the 2020 STAY HOME edition / l'édition STAY HOME de 2020
Available throughout the world until May 27, 2020.
For further information, please contact@myfrenchfilmfestival.com
Disponibles dans le monde jusqu'au 27 Mai 2020.
Pour plus d'informations, veuillez
contact@myfrenchfilmfestival.com


SXSW 2020

(South by Southwest Film Festival)
Dates: Mar 13–22, 2020
Dates: du 13 au 22 Mars 2020
Location: Austin Convention Center, Austin, Texas, United States
Lieu: Austin Convention Center, Austin, Texas, États-Unis
*******
An Update on SXSW 2020. Please read the full statement here:
******************************************************************************


Vaillancourt – Isn’t it Beautiful / Regarde si c’est Beau, Canada 2019, 77m23s, John Blouin 


Quebecois sculptor, painter and performance artist, Armand Vaillancourt (born 1929), is a legendary force of nature, a towering figure of rebellion and a tireless militant for the dream of a Quebec nation. Filmmaker follows Vaillancourt as he tells his tale, sharing his love of materials reflecting about the present and performing his life with disarming authenticity with an astonishingly sharp, modern take. His works explore the visceral connection between nature and creation and are often constructed as a public performance. They have paved the way for contemporary art in Quebec. Deeply sympathetic filmmaker treats the artist with kid gloves.
Sculpteur, peintre et artiste de performance Québécois, Armand Vaillancourt (né en 1929) est une force légendaire de la nature, une figure dominante de la rébellion et un militant infatigable du rêve d'une nation Québécoise. Le cinéaste suit Vaillancourt alors qu'il raconte son histoire, partageant son amour des matériaux en reflétant le présent et en exécutant sa vie avec une authenticité désarmante avec une vision étonnamment pointue et moderne. Ses œuvres explorent le lien viscéral entre la nature et la création et sont souvent construites comme une performance publique. Ils ont ouvert la voie à l'art contemporain au Québec. Un cinéaste profondément sympathique traite l'artiste avec des gants pour enfants.

Ishkueu Territory Woman Territory, Canada 2018, 12m40s, Claude Hamel
Eight female storytellers, writers and poets perform live at the Atalkukan Tales and Legends Festival in Mashteuiatsh.
Huit conteuses, écrivaines et poètes se produisent en direct au festival Atalkukan Tales and Legends à Mashteuiatsh.

Dialogue Between Her and Me / Dialogue Entre Elle et Moi, Canada 2018, 12m25s, Simon Roberge
70-year-old Ginette uses painting to help her cope with excruciating psychosis-inducing pain due to a very traumatic incident when she was a teenager. She often revisits previous concepts which allows her to see her progress towards total healing.
Ginette, 70 ans, utilise la peinture pour l'aider à faire face à une douleur atroce induisant une psychose due à un incident très traumatisant lorsqu'elle était adolescente. Elle revisite souvent les concepts précédents, ce qui lui permet de voir ses progrès vers une guérison totale.

Guns Akimbo, United Kingdom / Royaume-Uni / Germany / Allemagne / New Zealand / HeNouvelle-Zélande 2019, 97m, Jason Lei Howden

The title is a reference to akimbo, a combat technique in which two weapons are used, with one in each hand.
A modern-day version of Roman gladiators combining the formats reality shows with those of a videogames.
Miles loves to play video games, including a game called Skizm, a deadly competitive REALITY-SHOW whereby complete strangers fight each other to the death for the entertainment of an online audience of millions. The game is controlled by Riktor, a criminal kingpin and psychopath. Along with his henchmen Dane, Effie, and Fuckface, he breaks into Miles’ apartment and beats and drugs him. Miles wakes up to find guns bloodily bolted into both of his hands. The game is now a reality. Very violent.

Une version moderne des gladiateurs Romains combinant les formats de télé-réalité avec ceux d'un jeu vidéo.
Miles adore jouer à des jeux vidéo, y compris à un jeu appelé Skizm, un REALITY-SHOW compétitif mortel dans lequel de parfaits inconnus se battent à mort pour le divertissement d'un public en ligne de millions de personnes. Le jeu est contrôlé par Riktor, un pion criminel et psychopathe. Avec ses hommes de main Dane, Effie et Fuckface, il s'introduit par effraction dans l'appartement de Miles et le bat et le drogue. Miles se réveille et trouve des armes ensanglantées dans ses deux mains. Le jeu est désormais une réalité. Très violent.
**************************************************************************

Vues d’Afrique 2020
Powered by TV5 – the 36th edition from April 17th to the 26th

Now in its 36th year, this wonderful and culturally exciting film festival has become the largest festival celebrating the diversity of African and Creole culture outside Africa. The 36th edition will begin on Friday, April 17th online and will continue until Sunday, April 26th. For 10 days, the Festival will present 132 films from 45 countries. Festivalgoers can watch the films for free from its platform www.tv5unis.ca or https://vuesdafrique.org/numerique/les-films/ The films will therefore be accessible for a period of 48 hours according to schedule.
Propulsé par TV5 – la 36e édition du 17 au 26 Avril
Maintenant dans sa 36e année, ce festival du film merveilleux et culturellement passionnant est devenu le plus important festival célébrant la diversité de la culture Africaine et Créole hors d’Afrique. La 36e édition débutera Vendredi 17 Avril en ligne, et se poursuivra jusqu'au Dimanche 26 Avril. Pendant 10 jours, le Festival présentera 132 films de 45 pays. Les festivaliers puissent voir les films gratuitement à partir de sa plateforme www.tv5unis.ca ou https://vuesdafrique.org/numerique/les-films/.  Les films seront donc accessibles pour une période de 48 heures selon la grille horaire.
For more info/ pour plus d’information:
514-284-3322
**************************************************************************

Nitrate, Canada 2019, 15m, Yousra Benziane
An experimental film that explores the connection between war and entertainment. The connection is chemical – nitrates are found in both. Fireworks can trigger vivid memories in individuals who have experienced horrible experiences during wartime.
Un film expérimental qui explore le lien entre la guerre et le divertissement. La connexion est chimique – les nitrates se trouvent dans les deux. Les feux d'artifice peuvent déclencher des souvenirs vifs chez les personnes qui ont vécu des expériences horribles pendant la guerre.

To The Living / À l'Usage des Vivants, Belgium / Belgique 2019, 27m, Pauline Fonsny

This documentarian-performance piece recreates a dark period in Belgium’s history. Semina Adamu, a 20-year-old asylum seeker from Nigeria, was suffocated to death with a pillow by two Belgian police officers during their deportation effort. This was the final effort of multiple prior failed attempts. She had first fled Nigeria because of a forced marriage.
Cette pièce de performance documentaire recrée une période sombre de l'histoire de la Belgique. Semina Adamu, une demandeuse d'asile de 20 ans originaire du Nigéria, a été étouffée à mort avec un oreiller par deux policiers Belges lors de leur expulsion. Il s'agissait de l'effort final de plusieurs tentatives infructueuses antérieures. Elle avait d'abord fui le Nigéria à cause d'un mariage forcé.



No comments:

Post a Comment